Van Calgary naar Radium

Genoeg grote stad voor eventjes en tijd om weer de natuur in te gaan. We hielden er rekening mee dat we deze avond op een primitieve camping ergens in het Kootenay NP zouden staan en daarom werd het drinkwater aangevuld en de vuilwatertanks geleegd. Ook was het weer tijd voor een tankbeurt en het aanvullen van het propaangas. Dat bleek erg goedkoop te zijn. Gelukkig maar want onze koelkast wilde nog steeds niet op stroom werken. Als laatste taak voordat we weer op weg konden, deden we boodschappen bij een grote Saveway supermarkt in Calgary en kocht Ron in een liquor store een 4-liter zak witte wijn.
Weer helemaal bijgetankt en volgeladen vertrokken we voor het Kootenay NP. Daarvoor moesten we weer terug naar Banff en vandaar uit weer terug over de Bow Valley Parkway.
Een straf was dat niet. Het zonnetje kwam er door en het landschap was schitterend. Bovendien konden we nu alsnog naar de Johnston Canyon. Die hadden we op onze vorige reis naar Banff overgeslagen vanwege tijdgebrek. Nu hadden we tijd genoeg. Dat hadden ontelbare anderen kennelijk ook, want het was er berendruk. Met moeite kon Ron de camper parkeren bij een lodge. De wandeling langs de rivier de Johnston was gemakkelijk en heel erg mooi. Men had de moeite genomen om een betonnen wandelpad langs de bergwand te maken waardoor we de hele trail de rivier onderlangs zagen stromen. We maakten heel wat foto’s en de videocamera maakte overuren. Bij de lagere watervallen was een tunneltje waar je, aan het einde daarvan, een prachtig uitzicht had op de waterval en er zo dicht bij stond dat je zelfs nat werd. De trail liep verder naar de bovenste waterval en die wilden we natuurlijk ook zien.
We waren er bijna toen Nicky de lensdop van haar telelens liet vallen. Het ding stuiterde een keer op de pad en viel vervolgens de diepte in. Nicky wilde het ding desondanks toch gaan halen. Ron kon niet voorkomen dat ze niks van de waterval zag en toch over de hekken klom om het stukje plastic te gaan halen. De helling was echter zo steil dat het gewoonweg niet wilde lukken. Met tegenzin klom Nicky met veel moeite weer omhoog en liet het ding wat het was.
Weer terug bij de camper, hadden we allebei behoorlijk wat honger. Het was op de parkeerplaats echter zo druk dat we er voor kozen verder te rijden en even verderop iets te zoeken voor de lunch. Dat vonden we op een parkeerplaats langs Highway 93 bij Boom Lake. We hadden heerlijke muffins gekocht die er in gingen als koek.
Het plan was om voor deze dag een camping te zoeken in de buurt van Marble Canyon in het noorden van het Kootenay NP, maar door hevige bosbranden in 2003 was deze gesloten. Daardoor waren we genoodzaakt verder door te rijden omdat er in de buurt geen andere camping was. Dat deden we dus maar. We stopten onderweg nog bij Fireweed, waar de grens ligt tussen Alberta en British Columbia en waar een korte trail liep met informatie over de grote brand in 1968. De tweede stop deze middag was bij de Paint Pots; bronnen waar een okerkleurige grond is die door de indianen werd gebruikt als grondstof voor rode verf. De verfpotten waren leuk maar niet meer dan dat.
Rond een uur of vier kwamen we aan bij de camping bij McLeod Meadows. Deze camping was erg basic. Er was geen stroom, geen douches, zelfs geen receptie. We vonden het allebei niks, en besloten door te rijden naar Radium, even verderop. We waren net voor Radium toen het hard begon te regenen. Dat hadden we niet verwacht na zo’n mooie dag. We vonden een plaatsje voor 2 nachten op camping Redstreak waar alle voorzieningen waren. Helaas moesten we een hele tijd in ons campertje blijven vanwege de regen. Gelukkig werd het ’s avonds droog. We besloten toch maar te gaan Yahtzeeën in de camper.