Nog een dagje Banff

’s Nachts hoorden we regen op het dak van de camper kletteren. Dat voorspelde niet veel goeds, maar toen we tegen half tien wakker werden, scheen de zon. Na een ontbijt met zacht gekookte eitjes, reden we naar de Banff Gondola. Dat is een kabelbaan die de mensen die daar CAD 22, 50 voor over hebben naar de top van Sulpher Mountain op 2285 meter brengt. Wij hadden dat bedrag er ook voor over en slechts 8 minuten later stapten we bij het bovenste station uit. Daar konden we, samen met enkele honderden anderen, genieten van het weidse uitzicht over de vallei van Banff. Vanwege het zonnige en heldere weer, konden we zo’n 80 kilometer ver weg kijken. Het leukst bleven echter de dingen dichterbij die we inmiddels herkenden zoals het Banff Springs hotel, Canada Place en Banff Avenue. Zelfs onze camping zagen we liggen. Ook leuk waren de berggeiten die zich bij het station hadden verzameld, kien op stukjes eten die de bezoekers, tegen de regels in aan hen gaven. Nicky had het weer voorzien op de eekhoorns en chipmunks zie er zaten. Nadat we wat waren uitgewaaid, dronken we een kop koffie of thee in het restaurant daar. Op het observatiedek zagen we dat de afstand Banff – Amsterdam maar liefst 7.248 kilometer betreft. We zijn heel erg ver van huis, letterlijk dan.
Een andere bezienswaardigheid is het weerstation uit 1903 op Sanson’s Peak dat vanaf de Sulpher Mountain te bereiken is door een uitstekend pad. Ene meneer Sanson beklom de ruim 2300 meter meer dan 1000 keer om metingen te verrichten. Zijn hut op de top van de berg is gerestaureerd en gaf ons een aardig kijkje op zijn verblijf daar boven.
Na een snelle lunch in de camper bezochten we de Cave & Basin. Dat is een gerestaureerd badhuis uit het begin van de 20e eeuw. De baden stonken behoorlijk naar zwavel, maar dat was de reden dat de baden vroeger zoveel bezocht werden. Men hechtte er een geneeskrachtige werking aan. Nu mag er niet meer worden gezwommen. Wij bekeken er een film over de ontdekking van de warmwaterbron en daarmee het ontstaan van Banff en het nationale park.
Als afsluiting van het actieve deel van deze dag liepen we de Marsh Loop, een wandeling door een moerasachtig deel langs de Bow rivier. Dat gaf weer een heel andere kijk op Banff, dat je toch vooral met hoge bergen associeert. Ondanks het feit dat het er stikte van de muggen, genoten we van de rustige wandeling. We waren er bijna de enige mensen, wat in de rest van Banff niet gezegd kan worden.
Weer terug op de camping hebben we geapperitiefd met een drankje en wat chips en druiven. Het diner bestond vandaag uit een maaltijdsoep en knoflookbrood. Met dat brood ging het lichtelijk mis, omdat het verbrandde in de oven en de hele camper in een blauwe walm zette. De rest van de avond moesten de ons onderkomen luchten om de ergste stank weg te krijgen.