Revelstoke en de Meadows in the Sky

We waren al vroeg wakker van alle herrie op de camping en van passerende treinen. Gôh, die dingen leken onze camper wel in te willen rijden. Gelukkig was de lucht strak blauw en dat is een uitzondering voor Revelstoke. Na het ontbijt werd het campertje losgekoppeld van alle slangen en reden we naar het Mount Revelstoke NP dat zo’n kilometer buiten het stadje begint. We zouden naar de “Meadows in the sky” gaan kijken; velden vol met bloemen op de top van Mt. Revelstoke. De weg er naar toe behoeft ook een vermelding. Hij is 26 kilometer lang, stijgt alleen maar en er zitten 19 haarspeldbochten in; een waar genoegen om te rijden. Bij het uitkijkpunt over Revelstoke stopten we voor wat foto’s. Eenmaal boven moesten we onze camper op 2 kilometer van de top parkeren en de rest werd te voet afgelegd. We deden lang over deze afstand omdat de vele bloemetjes gefotografeerd moesten worden. Van de parkwachter hadden we een kaartje met trails gekregen en daar liepen we er een aantal van. Jammer was dat het er stikte van de muggen. Zodra je stil stond werd je belaagd door die vreselijke beesten.
Nadat we het daarboven gezien hadden en wat hadden gegeten, reden we weer terug naar beneden. Op die weg kwamen we een grijze marmot tegen die alles behalve schuw was. Het beest liet zich gewillig filmen en fotograferen. Gelukkig kwam er geen verkeer achterop want we stonden wat lullig midden op de weg geparkeerd om het beest niet al te veel af te schrikken.
De volgende stop was de Revelstoke dam, een dam in de Columbia Rivier met een vermogen van 1,980 megawatt. We parkeerden onze camper op het dak van het turbinehuis en kochten een kaartje voor de tentoonstelling en een rondleiding. We bekeken wat foto’s en video’s voordat we door een gids mee het complex werden ingenomen. Met een lift gingen we naar boven. De dam is net zo hoog als een flatgebouw van 45 verdiepingen. Boven kregen we uitgebreide uitleg over de stroomvoorziening in British Columbia.
De laatste excursie voor deze dag was een bezoek aan het Railway Museum. De Canadian Pacific is erg belangrijk geweest voor de ontwikkeling van Canada en dat was te lezen en zien in dit museum. Pronkstuk van het museum was een grote stoomlocomotief die prachtig gerestaureerd was. Ron was onder de indruk van alle kleppen en metertjes.
Weer op de camping hebben we geappertiefd en onze laptop weer aangezet. We hadden immers nog steeds toegang tot het Internet en dat moest benut worden. Het was de hele avond nog heerlijk weer en we hebben nog lang buiten gezeten.