Een dagje fietsen in en rondom Gyeongju

Vandaag hadden we een lekkere luie start van de dag. Omdat we pas om half elf zouden verzamelen voor de fietstocht van vandaag, konden we lekker uitslapen. Eenmaal wakker eerst ontbeten. Het ontbijtbuffet in het Hilton is een verademing met het ontbijt tijdens ons verblijf in Seoul. Wat een keuze hadden we hier. De gerookte zalm en Franse kaasjes gingen dan ook vlot naar binnen. We verkeren in de zalige wetenschap dat we nog twee keer mogen ontbijten in dit hotel.
Om half elf namen we de lijnbus naar het busstation in Gyeongju. Ons hotel ligt namelijk een heel eind buiten het stadje aan een meer waar ook nog andere luxehotels zijn gelegen. In het stadje huurden we eerst een fiets. Gelukkig waren de fietsen hier een stuk beter dan die we in Seoul hadden gehuurd. We hadden allebei de beschikking over een prima mountainbike. Daarna zorgden we voor wat eten voor tussen de middag. Nu is eten vinden in Korea geen kunst. Een winkeltje met lekkere dingen is nooit ver weg. Het duurde dan ook niet lang voordat ons rugzakje vol zat met broodjes en kimbap, de Koreaanse variant van sushi.
Vanuit het stadje fietsten we naar een aantal koninklijke graftombes die opvallend veel weg hadden van de huisjes van de Teletubbies. Het waren mooie ronde heuveltjes in het landschap. In elk van die heuveltjes lag een koning begraven. Ook reden we langs het oudste gebouw dat nog overeind staat in Korea. Dat is het Cheomseongdae observatorium. Deze 9 meter hoge toren dateert uit de 7e eeuw. Erg opvallend is het gebouw niet, alleen de wetenschap dat het ding erg oud is, maakt het wat interessant.
Zodra we het stadje uit waren fietsten we door de vele rijstvelden die hier zijn. Deze tijd van het jaar is het oogsttijd en veel rijst was al van het land. Op andere akkers was men druk doende om de rijst te oogsten. Dat gebeurd hier allemaal machinaal.
Bij een klein maar mooi tempeltje, ergens midden tussen de rijstvelden, aten we onze meegebrachte lunch op. We hadden erg veel geluk met het weer. De zon deed z'n best en dat was te merken aan de temperatuur. We aten dan ook zonder problemen in de buitenlucht, gekleed in een overhemd. Na het eten ging de tocht door de rijstvelden verder. Fietsen was nu erg makkelijk; het ging allemaal omlaag en we hoefden ons echt niet uit te sloven om vooruit te gaan. Na nog een korte tussenstop om wat te drinken, reden we het stadje weer in en brachten we rond drie uur onze fietsen weer terug bij de verhuurder.
Te voet liepen we daarna het centrum van Gyeongju in om daar wat rond te kijken en om wat te gaan drinken. Hoewel de stad niet echt groot is, is er een groot aantal winkels te vinden. Nicky werd helemaal gek van alle buitensportwinkels die er waren. Bij een kopie van Starbucks dronken we koffie. De laatste bestemming van deze middag was het Tumuli park waar ook weer een groot aantal koninklijke tombes te zien waren. Leuk voor een wandelingetje, maar voor ons bleven het toch vooral Teletubbiehuisjes.
's Avonds aten we het Wonpung restaurant een zogenaamd koninklijk diner. Dat is een diner zoals, je raad het al, de koningen die vroeger aten. Concreet betekende dat we weer met onze reet op de grond zaten en twee mannen een tafel vol met gerechtjes naar binnen droegen. Op de tafel, bedoeld voor vier personen, stonden wel 25 verschillende gerechten in allemaal kleine schaaltjes. Het ene gerecht was lekkerder dan het andere. Er waren er zelfs bij die ronduit vis smaakten, maar we aten goed van al dat eten.
Met een taxi reden we terug naar ons luxehotel. Daar draaiden we de dagelijkse routine van foto's uitzoeken, bloggen en internetten. Morgen hebben we nog een dagje in de omgeving van Gyeongju en da's helemaal geen straf.