Naar het Zuidereiland

Op tijd uit bed om onze ferry naar het Zuidereiland te halen. Zoals gewoonlijk waren we ruim op tijd en moesten we geruime tijd wachten voordat we onze auto aan boord van de grote boot konden rijden. De boot was erg groot, maar liefst 8 dekken en in het ruim ruimte voor zelfs een complete trein. Gelukkig was het mooi weer en stond er niet teveel wind want op de Cook Strait, die we over moesten steken, kan het behoorlijk spoken bij minder weer.
Wij gingen meteen naar het observatiedeck en bleven kijken hoe de boot, precies op tijd, de haven van Wellington verliet. Het eerste half uur voeren we nog in beschud water, maar eenmaal buitengaats deinde de boot toch behoorlijk. Gelukkig hadden we allebei nergens last van. Een kop koffie drinken bleek een hele onderneming. Kennelijk wilde iedereen aan boord tegelijkertijd koffie hebben en had het meisje die daarvoor moest zorgen zoiets van "waarom haasten? We zitten toch nog enkele uren op zee". Pas na een half uur hadden we een bak koffie en konden we weer naar buiten. Daar bleven we echter niet lang want het waaide behoorlijk op open zee. Dat werd beter toen we de Marlborough Sounds binnen voeren. Hier voeren we weer in beschut water.
Met de haven van Picton in zicht, kwam het schip geheel stil te liggen. De plaats waar we moesten aanmeren werd in beslag genomen door een ander schip van de Interislander. Dit schip had een technisch mankement en kon daardoor niet wegvaren. Wij daarentegen konden daardoor niet aanmeren en van boord. Drie kwartier later dan gepland reden we onze auto van boord en slechts vijf minuten laten checkten we in bij ons hotel voor de komende nacht. Dat bleek een alleraardigst onderkomen, compleet met zwembad.
Terwijl we de was deden doken we in het koude water van het zwembad waarna we het kleine, gezellige stadje bekeken. Daar vonden we veel souvenirswinkeltjes die we afzochten op mooie beeldjes voor ons WC-museum, maar die zijn hier in Nieuw Zeeland moeilijk te vinden.
's Avonds aten we in het restaurant van het hotel. We aten heerlijk maar moesten wel 15% extra betalen omdat dat in Nieuw Zeeland gebruikelijk is tijdens feestdagen; een gewoonte waar ze ons inziens heel snel van af moeten.