En weer terug naar Auckland

Onze laatste hele dag in Nieuw Zeeland. Zodra we 's morgens hadden ontbeten en waren uitgecheckt, liepen we met onze tassen naar de I-Site op Cathedral Square. Daar kochten we kaartjes voor het Antartica Center, pal tegenover het vliegveld van Christchurch. Dit werkende Antarcticastation bezoeken had twee redenen. We konden onze tijd aangenaam verdoen terwijl we wachtten voor onze vlucht naar Auckland om 16.30 uur en we hadden gratis transport vanuit de stad naar het vliegveld.
Bij het centrum konden we onze tassen opbergen in een locker. We waren vroeg in het centrum toen het er nog helemaal niet druk was. Daarom was het ook niet druk bij de Hagglunds. Een Hagglund is een voertuig dat ontworpen is voor vervoer op de polen. Het apparaat op rupsbanden kan de meest onmogelijke hindernissen nemen. We konden meteen instappen voor een demonstratieritje op een hindernisbaan. Met het grootste gemak reden we steile hellingen op en af en dreef het apparaat zelfs op water.
Weer binnen stond de volgende belevenis op het programma; een echte Antarctische storm. In een speciale ruimte waar het -8 graden Celsius was, werd met een windmachine een storm gesimuleerd waardoor het al snel -18 graden werd. Gelukkig hadden we een warme jas van het centrum kunnen lenen.
De allermooiste atractie van het centrum was zonder twijfel een 4D film over Antarctica. Een 4D-film is een 3D film met speciale effecten zoals stoelen die reageren op wat er op het scherm gebeurt en wind, water en reukeffecten. Met zo'n stom brilletje op zaten we in stoelen die wild heen en weer gingen toen we zogenaamd de Drake Passage overvoeren en we werden echt nat als een pinguin z'n vacht droog schudde. Bij een storm daalde de temperatuur, wakkerde de wind aan, kwam er mist en viel er zelfs sneeuw! We vonden het alle twee zo mooi dat we de film twee keer zagen.
Tijdens ons verblijf in het centrum was het buiten hard gaan regenen en wij en onze bagage waren dan ook aardig nat toen we van het centrum naar het vliegveld liepen.
De vlucht naar Auckland duurde maar iets meer dan een uur. We werden opgepikt door een shuttle die ons naar een prima hotel nabij het vliegveld bracht. Daar genoten we in de lobby van een maaltijd, wat pilsjes en van gratis internet.
Morgen vliegen we naar de Cook Eilanden en komt er een einde aan ons verblijf in Nieuw Zeeland. Ergens jammer want we hebben allebei erg veel genoten van dit prachtige land met z'n vriendelijke bevolking. We zouden hier best kunnen wonen.