Een dagje tempelen in Bangkok

We zijn in Bangkok in Thailand en daarmee is het laatste deel van onze reis begonnen. De komende vier weken reizen we door Laos, Vietnam en Cambodja met Bangkok als start en finishplaats.
In Auckland hadden we een rustige morgen met wat computeren en internetten in de lobby van het airporthotel. Om 12.00 uur lieten we ons naar de internationale vertrekhal brengen. Daar konden we nog niet meteen inchecken, dus eerst maar wat gegeten. Daarna lukte het wel en verlost van onze tassen konden we wat rondlopen in de winkeltjes op het vliegveld. De vlucht met Thai Airways vertrok netjes op tijd en zat nog niet half vol. Daardoor hadden we drie stoelen met z'n tweeën wat voor de broodnodige extra ruimte zorgde. De service aan boord was prima. We kregen maar liefst drie keer te eten gedurende de 10 en een half uur durende vlucht. Het toestel had de hele vlucht de wind mee gehad en daardoor waren we een uur vroeger in Bangkok dan gepland. Dat was kennelijk ook de reden waarom onze chauffeur niet klaar stond toen we in de aankomsthal aankwamen. Na een telefoontje met de reisorganisatie kregen we een kenteken van een auto door. Daar moesten we naar op zoek en de chauffeur van die auto zou ons naar ons hotel brengen. Die auto vinden had wat voeten in aarde. De dame aan de telefoon had het over een wit busje. Uiteindelijk bleek het een grijze personenauto te zijn. Afijn, toen we onze chauffeur hadden gevonden reed die ons in drie kwartier naar ons hotel aan de Chao Praya rivier. Om een uur of tien hadden we weer een kamer en konden we gaan slapen. We hadden namelijk wel wat last van het tijdverschil van 6 uur. Het werd wel slapen met oordoppen want de herrie van buiten en het geluid van de lift pal naast onze kamer hield ons anders wakker.
's Morgens werden we weer helemaal fris wakker en na een ontbijt op het terras aan de rivier waren we klaar om het één en ander in de Thaise hoofdstad te gaan bekijken. Voor Ron is het al de vierde keer dat ie in Bangkok is en daarom fungeerde hij als gids. Eerst werden wat herrineringen aan de eerdere bezoeken opgehaald door oude guesthouses op Khao San Road nog eens te bekijken. Daarna gingen we tempelen.
De eerste tempel was de Wat Prah Keo die samen met het Grand Palace op een groot terrein ligt. Het complex lag op loopafstand van ons hotel. Het had wat voeten in aarde voordat we binnen waren. We droegen allebei een driekwartbroek en dat was voor de Thai bij het tempelcomplex te kort. We moesten een broek en een Nicky een sarong lenen om binnen te mogen. Geheel willekeurig werden mensen tegen gehouden omdat hun kleding niet in orde zou zijn. Opvallend was wel dat het allemaal westers uitziendde toeristen waren die er werden uitgeplukt. Thaise meisjes in minirokjes mochten veelal wel doorlopen. Afijn, met een extra broek/sarong aan mochten we wel binnen na betaling van 350 Baht, bijna 10 euro. Het was loeidruk in het complex van tempels en het enige wat het aantal bezoekers overtrof waren de verbodsborden. Niks mocht er, ja ademhalen. De pracht van de tempels maakte echter alles goed. Prima bijgehouden blonken de gebouwen in de felle zon. Ondanks dat we al twee maanden in de tropen verblijven hadden we het zwaar in dit weer. Dat kwam natuurlijk ook door die extra broek danwel sarong.
Achter de Wat Prah Keo ligt het paleis van de zeer geliefde koning Bhumibol van Thailand. De oude man zit er prachtig te wonen. Onze camera's hadden het er maar druk mee.
Na een stevige lunch liepen we naar de Wat Po. Da's een tempelcomplex achter de koninklijk paleis en is het huis van een gigantisch grote liggende Boedhha. Ook dit gigantische complex was uitstekend bijgehouden en gelukkig waren de regeltjes hier wat soepeler dan in Wat Prah Keo. Zo mocht er overal gefotografeerd worden en was onze kleding wel goed. Het was er ook niet druk. Op ons gemak slenterden we over het complex totdat we genoeg Boedhha's en stupa's hadden gezien.
Een kort boottochtje over de Chao Praya bracht ons naar de Wat Arun, een hoge tempel met onmogelijk steile trappen. Helemaal niks voor Ron maar z'n nieuwsgierigheid won het van z'n hoogtevrees. Vanaf de tempel hadden we een mooi uitzicht over de gigantisch grote stad.
Met de riviertaxi lieten we ons weer naar het hotel brengen waar we eventjes ons gemak hielden en wat zaakjes regelden voor de komende dagen.
's Avonds aten we in een open restaurant in de wijk Banglamphu. Ron moest persé een Tom Yam (erg scherpe Thaise vissoep) proberen. Maar goed dat het bier hier zo goedkoop is. Het is hier sowieso veel goedkoper dat wat we de afgelopen twee maanden gewend waren. Het zijn mooie tijden voor onze portemonnee. Voor ongeveer een tientje hadden we ieder een hoofdgerecht en een dessert en Ron een lekkere Singhabier. Als afluiter liepen we nog een keer door Banglamphu en Khao San Road waar het verschrikkelijk druk was. Iets na negen waren we terug in ins hotel. Morgen erg vroeg op voor onze vlucht naar Vientiane in Laos.