Luang Prabang

Vandaag een hele dag in Luang Prabang. Omdat het stadje helemaal niet zo groot is en we al het één en ander hebben gezien, konden we rustig aan doen. We begonnen met een ontbijtje buiten op de veranda. Het is altijd leuk om het dagelijkse leven aan je voorbij te zien trekken. Dat dagelijkse leven hier zijn vooral veel scootertjes, heel veel scootertjes. Soms zit er iemand alleen op, een ander keer een heel gezin met zestien kinderen (beetje overdreven).
Pas rond een uur of tien liepen we de stad in en bezochten nog een aantal tempeltjes in de buurt. Bij de mooiste tempels moet je een ticket kopen. Het verbaasde ons dat de toegangsprijzen in sommige gevallen met 400% zijn gestegen, vergeleken met de prijzen die in de Lonely Planet vermeldt staan. En we hebben niet eens zo'n ouwe Lonely Planet.
Onze voornaamste lichamelijke inspanning deze dag bestond uit de beklimming van een bergje dat de Phousi heet en waarop een uitgebreide tempel staat. Er was zelfs een kleine grot met natuurlijk weer een aantal Boeddhabeelden er in. Vanaf de top hadden we een weids uitzicht over Luang Prabang. Helaas was het bewolkt waardoor we geen mooie blauwe lucht boven onze foto's kregen.
Weer terug beneden hebben we een tijdje op een verhoogd bankje gezeten waar vandaan we het straatleven in de hoofdstraat konden gade slaan. Hier trok vanalles aan ons voorbij, vooral veel monnikjes. 's Middags slenterden we door de straatjes en we verbaasden ons over het gigantische aantal guesthouses dat hier is. Er zijn veel toeristen in Luang Prang, maar hoe kunnen al die locals hun brood verdienen als zowat iedereen een guesthouse heeft? Ook de reisbureautjes waren niet op de vingers van tien handen te tellen.
We lunchten bij de Scandinavian Bakery met bananencake, brownie en een cappuccino. Daarna slenterden we langs de Nam Khan rivier en zo verder naar de Mekong. Op een terrasje dronken we wat en lieten het dagelijkse leven zo aan ons voorbij gaan. Heerlijk zo'n relaxte dag.
Hoe we het doen weten we niet maar we zijn nog steeds niet tempelmoe en daarom bezochten we een prachtige tempel vlakbij het nationaal museum. De hoeveelheid prachtig houtsnijwerk was fantastisch. Wat moeten hier veel uren handwerk in hebben gezeten. Na een bezoekje aan een overdekte markt liepen we naar ons hotel waar we druk waren met onze foto's.
's Avonds aten we in een beregezellig tentje. Tentje is niet het juiste woord voor de plek waar we zaten want het was gewoon een stuk grond tussen twee gebouwen in met wat planten en leuke verlichting. Zo simpel en toch zo gezellig. Op de weg terug naar het hotel liepen we over de avondmarkt en Nicky kocht er een zijden sjaal.
We lagen op tijd in bed. Morgen gaan we voor twee dagen naar de olifanten.