Ruïnes, een kasteel en een meer

Vandaag reden we betrekkelijk laat van de camping af. Er stond de rit van Glencoe naar Luss aan Loch Lomond op het programma. We hadden voor onderweg maar één uitstapje bedacht, dus we hoefden nergens vroeg voor op pad. Zodoende konden we op ons gemak douchen en ontbijten. Het weer was prima. Eindelijk keken we weer tegen een blauwe lucht aan.
Onze eerste ongeplande stop was bij het plaatsje Appin. Vanaf de weg zagen we een kasteelruïne op een eilandje in het water staan. Aanvankelijk konden we nergens stoppen om een kijkje te nemen, maar een eindje verder, leidde dan toch een weg naar een parkeerplaatsje waar vandaan we zicht hadden op die ruïne, ook al was die nu een eind weg.

Een eind verderop zagen we weer een andere kasteelruïne. Deze keer was er een parkeerplaatsje en konden we via een erg drassig weiland vol met schapen en schapenkeutels redelijk dicht bij de ruïne komen die Kilchnurn Castle heette. Wel jammer van die bouwhekken rondom de ruïne en de hoogspanningsmasten op de achtergrond.
Rond een uur of twaalf kwamen we aan in het mooie stadje Inveraray. Daar staat het prachtige kasteel van de Campbell clan. Dat zijn de hertogen van Argyll die er sinds de 17e eeuw wonen. Het kasteel is in een goede staat van onderhoud en compleet ingericht. Nadat we een kaartje hadden gekocht, gingen we eerst lunchen in de tea room van het kasteel. Daarna gingen we de binnenkant van het kasteel bekijken. Gelukkig was het binnen helemaal niet druk en konden we alles goed en rustig bekijken. Leuk om te weten is dat in dit kasteel afleveringen van de televisieserie Downtown Abbey zijn opgenomen. Indrukwekkend is de verzameling wapens die in de centrale hal van het kasteel zijn tentoongesteld. Dat atrium bevat alle verdiepingen van het kasteel en er hangen maar liefst 1300 wapens aan de muren. Een prachtig gezicht.
Bij het kasteel horen ook tuinen maar die waren niet zo indrukwekkend als die van andere kastelen die we bezocht hadden. Toch waren ze goed voor een wandeling onder de lekker schijnende zon.

Toen we het kasteel wel gezien hadden, liepen we het stadje in. Inveraray is één van de weinige leuke stadjes die we in Schotland hebben bezocht. Het is een havenplaatsje waar nagenoeg alle huizen wit geschilderd zijn. Of het vanwege het heerlijke weer was, weten we niet, maar er waren heel wat toeristen op bezoek. De barretjes en winkeltjes in het centrum deden dan ook goede zaken. Wij vonden een heel gezellig terras in de tuin van een hotel met live muziek. Daar deden we een drankje.
Van Inveraray moesten we daarna nog door naar Luss aan Loch Lomond. Dat was nog bijna 50 kilometer. Die rit verliep vlot en zonder problemen, maar het vinden van de camping niet. Het navigatiesysteem dat we gebruikten wees ons naar een hele andere plek. Er was zelfs een telefoontje naar de camping voor nodig om die te vinden, maar om half vijf waren we er dan toch.
Omdat het nog zo’n lekker weer was, bekeken we het dorpje dat als één van de mooiste van Schotland geldt. Het plaatsje zag er inderdaad wel leuk uit met huisjes met kleurrijke bloemen, maar was wel erg toeristisch. Wat gek was, was dat om vijf uur daar alles dicht was. Dus geen drankjes meer of iets te eten. Heel raar. Wij kochten wat drank bij een winkeltje dat nog wel open was en dronken dat op op de camping. Met onze stoeltjes aan de rand van het meer en een zonnetje erbij was dat prima te hebben.
Hopelijk houdt het lekkere weer nog even aan. Morgen gaan we richting Glasgow, de grootste stad in Schotland. Daar is veel te zien en doen en daar kunnen we geen regen bij gebruiken.