Een prachtige wandeling in en nabij Pitlochry

We sliepen prima op de parkeerplaats. Het was er rustiger dan we hadden verwacht. Alleen hoorden we rond een uur of zes een trein langs rijden. Niet zo gek omdat pal naast de parkeerplaats een spoorlijn loopt.
We hadden deze morgen geen haast. We zouden toch niet gaan rijden. In plaats van rijden zouden we gaan wandelen. Nicky had een mooie wandeling uitgezocht, maar eerst tijd voor ontbijt.
Wild kamperen betekent ook dat je geen andere sanitaire voorzieningen hebt dan die in je camper. Nu hebben wij een mooi toilet in de camper, maar die willen we eigenlijk niet gebruiken voor de grote boodschap. Nu hadden we geluk dat er vlakbij een openbaar toilet was en dat zagen wij als een goed alternatief. Die toiletten waren op het treinstationnetje van Pitlochry. Brandschoon waren ze, dus dat werkte prima. Nu we toch op het station waren, bekeken we dat ook maar meteen. Alles was er even goed en mooi bijgehouden en het had veel meer sfeer dan welk station in Nederland dan ook. We bleven totdat er een trein was gearriveerd en begonnen toen aan onze wandeling. Met het weer konden we niet meer geluk hebben. De lucht was strakblauw en de temperatuur was aangenaam, ook al was dat “slechts" zo’n 14 graden. We hadden de route op onze telefoon staan, maar het begin van de wandeling vinden, was toch nog een dingetje. Er ontbraken paden die we wel op onze kaart hadden staan. Daardoor liepen we aanvankelijk wat verkeerd, maar kwamen uiteindelijk toch op de route. Die voerde ons naar de Pitlochry dam. Die damt de rivier de Tummel af en creëert het Loch Faskally. We gingen eerst het bezoekerscentrum binnen voor een cappuccino. We bestelden een grote kop, maar kregen een kleine. Toen we daar een opmerking over maakte, kregen we alsnog ook een grote cappuccino zodat we wel erg veel van dat spul binnenkregen voor een morgen.

Bij de dam is ook een vissentrap om vissen voorbij de dam te laten zwemmen. Leuk om te zien. Na de dam begonnen we aan het ronden van de nabij gelegen meertjes. De paden waren dan weer wel, dan weer niet verhard, maar het omringende landschap was onverminderd prachtig. Het zalige weer deed daar natuurlijk veel goed aan. Terwijl wij langs de oevers wandelden, was het op het water druk met watersporters. Toen we bij het punt waren waar in de rivier de Tummel een aantal stroomversnellingen zitten, kwamen daar net een aantal rubberen boten met wildwatervaarders aan. Die moesten daar uit de boot omdat die dingen anders niet door de nauwe kloof kwamen. Mooi om te zien en we maakten dan ook veel foto’s en filmpjes.
We lunchten op een kiezelstrandje aan het water. We hadden boterhammen meegebracht omdat er onderweg helemaal niks te krijgen was. Via een paar smalle bruggetjes konden we aan de andere kant van de rivier komen zodat we een ronde om al dat water konden lopen.
Om een uur of drie waren we weer terug in Pitlochry nadat we bijna 20 kilometer hadden gewandeld. Het was een schitterende wandeling geweest, maar nu was het tijd voor een welverdiend drankje op een fijn terras. Daar heb je er in Pitlochry genoeg van, dus weldra zaten we in het zonnetje aan wat vloeibaars. Er was ook een tweede ronde omdat we er zo lekker zaten.

Terug bij onze camper probeerden we voor het eerst de douche in het apparaat uit. Omdat we niet aan de stroom hingen, was het een koude douche, maar we werden er wel schoon en fris van. De douche zelf is groot genoeg en werkt prima. Goed om te weten als we eens op een camping staan met wat minder fris sanitair. Alleen gaan we dan wel het water verwarmen.
Deze avond gingen we uit eten. We zijn in Groot Brittanië dus dat werd fish and chips. We kregen grote porties uitgedeeld en aten niet alles op. Niet omdat het niet lekker was, maar vanwege de hoeveelheid. Fijn ook dat we lekker buiten konden eten vanwege het mooie weer.
Morgen vertrekken we via wat omwegen naar Aviemore. Daar hebben we een reservering op een camping. Alles kan dus weer aan de stroom. Toch is dat hele wild kamperen ons niks tegen gevallen en we hebben zo’n 70 pond uitgespaard.