Naar Ullapool

De hele nacht schudde de camper heen en weer vanwege de harde wind. Op het dak kletterde de regen. Maar we lagen lekker in onze bedjes en sliepen tot acht uur. Toen we wakker werden, was de wind flink minder en in de lucht zaten flinke blauwe stukken. Na het ontbijt liepen we naar het strand want dat hadden gisteren niet meer bekeken vanwege het hondenweer. Het werd een beetje een safari want eerst zagen we talloze slakken die met huisjes op hun rug door het gras kropen en even later zagen we tot onze grote vreugde, dolfijnen in het water zwemmen. Het waren er behoorlijk wat. Alleen was het jammer dat ze van ons weg zwommen. Daardoor zagen we ze na een paar minuten niet meer.
Iets voor tienen reden we het kampeerterrein af in zuidelijke richting. Ons doel was om in Ullapool uit te komen. We hadden geen excursies gepland en zouden wel zien wat we onderweg allemaal tegenkwamen.

Aanvankelijk reden we nog over een enkelbaans weg met passeerplaatsen, maar op een gegeven moment werd de weg breder en konden twee voertuigen elkaar weer gewoon passeren. Dat scheelde een hoop tijd en gedoe. De blauwe lucht van deze morgen was inmiddels wel weg en af en toe viel er een spatje regen. Echter niks om je zorgen over te maken. We waren al lang blij dat die harde wind van afgelopen nacht verdwenen was.
Zeer regelmatig werd de camper langs de kant van de weg geparkeerd als we weer eens iets moois zagen. En waren veel mooie dingen te zien. Hier reden we door het Schotland dat we kennen van de plaatjes. Veel bergen en nog meer meertjes. Bebouwing kwamen we nagenoeg niet tegen.
Halverwege de ochtend reden we het gehucht Scourie in en daar vonden we zowaar een bar. Daar dronken we een cappuccino of tenminste iets wat er op leek. Naarmate we zuidelijker kwamen, werd het landschap steeds mooier. Nu stonden er ook bomen op de heuvels en was het sowieso groener als in het noorden. Je zult snappen dat onze reis naar Ullapool voor geen meter op schoot, want er viel zo veel te zien.
Op een grote parkeerplaats bij een brug over een loch bij Garbh Eilean lunchten we in onze camper. Binnen twee kilometer na die brug stond de camper al weer stil en wandelden we naar een losstaande rots die we tijdens het voorbijrijden hadden gezien. Toen we weer terug bij de camper kwamen, waren we wel uitgewaaid, want we hadden vol in de wind gelopen en bovendien hadden we een paar spetters regen op ons kop gekregen.

De mooiste stop deze dag was bij Elphin. Daar staat namelijk een kasteelruïne; Artvreck Castle genaamd. Een klassieker beeld van Schotland konden wij ons niet voorstellen. We liepen langs een riviertje en langs het strand van Loch Assynt naar de ruïne. Het kasteel dateert uit de 16e eeuw, maar veel is er niet meer van over. Het is namelijk al sinds 1745 een ruïne.
Omstreeks half drie reden we Ullapool binnen. Met 1300 inwoners zou je denken dat er niks te doen is, maar dat klopt niet. Ullapool is een toeristisch plaatsje met diverse veerverbindingen naar eilanden voor de kust, waaronder Lewis. Behalve cafeetjes en restaurants, zijn er ook veel winkeltjes. Wij boekten eerst een plek voor onze camper op een grote camping, pal aan het water. Daarna liepen we door het plaatsje om dat te verkennen. We sneukelden wat in de winkeltjes, haalden informatie op bij de plaatselijke VVV en dronken wat op het overdekte terras van een bar. Ook haalden we nog wat boodschappen bij een supermarkt.
Morgen blijven we in Ullapool en gaan wel wandelen. De Ullapool Hill wordt dan onze uitdaging.