Inverness

Deze dag lieten we de Cairngorms achter ons. Nadat we de camping in Aviemore hadden verlaten, gingen we eerst nog wat boodschappen halen in het dorp. Daarna zorgden we er voor dat de tank vol met diesel zat. Die tankbeurt duurde nogal lang omdat het erg druk was bij de enige pomp in Aviemore. Minder grappig was dat de diesel in Schotland duurder is dan benzine. En onze camper rijdt op diesel. Maar goed, we kunnen weer een paar honderd kilometers rijden.
Bestemming voor deze dag was Inverness, veruit de grootste stad in het noorden van Schotland. Toch telt de stad nog geen 50.000 inwoners. De verbinding tussen Aviemore en Inverness was uitstekend en daarom waren we al rond een uur of tien bij onze geboekte camping. Een beetje vroeg omdat we eigenlijk pas vanaf 13.00 uur op de camping konden. Toch waagden we het er op en de dame van de camping had er geen enkel probleem mee dat we onze camper al op de camping installeerde. Dat was goed nieuws want nu hoefden we geen parkeerplek te zoeken en stond alle apparatuur in de camper weer aan de stroom.

Het was vandaag weer een prachtige zonnige dag met slechts een paar veegjes in de lucht. We liepen langs de oevers van de rivier de Ness naar het centrum van de stad. Dat was best een wandeling, want onze camping ligt aan de rand van de stad. Toch was die wandeling bepaald geen straf want we konden door een groot en prachtig park naar het centrum lopen. Ook een paar eilandjes in de rivier waren in dat park opgenomen en door middel van bruggen met de oevers verbonden. In het park stonden grote sequoia bomen die het geheel een Amerikaans tintje gaven. Op het snelstromende water van de Ness waren kanovaarders te bekijken.
Voordat we in het centrum waren, hadden we al veel foto’s gemaakt. Maar ook in het centrum viel genoeg te zien. Zo had je daar Inverness Castle dat helaas niet te bezoeken is, maar ook een grote kathedraal en nog wat andere kerken. Volgens mij telden we er wel 7. Kennelijk zijn de inwoners van Inverness erg gelovige mensen.
Omdat de stad de plek is om te winkelen voor zo’n beetje heel het noorden van Schotland, zijn er erg veel winkels in de stad. Opvallend veel voor een stad met nog geen 50.000 inwoners. We slenterden wat rond door het stadscentrum en haalden nog wat info op bij de plaatselijke VVV. Daarna was het tijd om wat te eten voor de lunch. Na wat omzwervingen kwamen we uit bij een vestiging van Subway waar we voor een grote sandwich gingen. Eigenlijk was het iets teveel eten voor een lunch, maar wel lekker voor een keer.

Na de lunch bekeken we de Victorian Market nog en keken we rond in de kathedraal van Saint Andrew. Daarna vonden we dat we het in het stadscentrum wel gezien hadden en liepen terug richting de camping. Vlak bij de camping kwamen we uit bij de botanische tuin van Inverness. We besloten die nog te gaan bekijken omdat het nog wat te vroeg was om op de camping te zitten. Dat bleek een hele goede beslissing. We hebben al heel wat botanische tuinen gezien, maar deze was één van de mooiere. Vooral de kas met tropische planten was prachtig, maar ook de cactuskas. De tuin was ook behoorlijk groot en alles was even mooi bijgehouden. We maakten hier nog meer foto’s dan dat we in de stad hadden gemaakt. We bleven tot sluitingstijd in de tuin.
De rest van de dag waren we op de camping te vinden en zaten we geruime tijd buiten in het zonnetje. We moeten er nog van genieten want er schijnt regen aan te komen. Als dat zo is, mogen we nog niet mopperen want de eerste elf dagen in Schotland hebben we het, op anderhalf uur na, droog gehouden en meestentijds zelfs zon gehad. Morgen gaan we naar het uiterste noordelijke puntje van Schotland. Dat wordt een wat langere rit, maar onderweg is er genoeg te zien.