Sightseeing Broome

Vandaag geen kilometers vreten maar sightseeing Broome. En omdat we de tijd hadden, sliepen we uit. Pas om half acht kwamen we uit bed en toen we ons ontbijtje op hadden, was het al bijna negen uur. De temperatuur hier in Broome is wat vriendelijker dan die in het binnenland. Een verkoelend zeebriesje doet wonderen. Met zo’n graad of 30 is het goed uit te houden.
Broome is een heel ruim opgezette stad en te voet kom je lang niet overal. Daarom namen we de camper mee op onze stadstoer. Eerst reden we naar het Minyirr Park op de kop van het schiereiland waarop Broome ligt. Hier konden we met onze auto het strand oprijden. En wat voor strand. Prachtig wit zand aan een azuurblauwe zee. Mooier kan en wil je het niet hebben. Aan één kant lagen ook wat rotsen en Ron kon er prachtige dronebeelden maken. Hartstikke illegaal maar wel mooi.
Iets verderop, bij Gantheaume Point, staat een vuurtoren en die wilden we ook gaan bekijken. We werden meteen jaloers op de vuurtorenwachter. Bij de vuurtoren stond namelijk een mooi huis met daaromheen een prachtige tuin met palmen en kleurrijke bloemen. Wat woont die man of vrouw mooi zeg. De kust was er echter nog mooier. Hier had je ruige rotsen waartegen de golven zich kapot sloegen. Het rood van de rotsen en het felblauwe water maakten dat we er prachtige foto’s konden maken.
Volgende stop was bij het haventje van Broome. We konden echter niet helemaal tot bij de schepen komen vanwege een groot hek dat dicht zat. Tijd voor de stad zelf dan maar. We parkeerden de camper bij een winkelcentrum in de schaduw en liepen het Chinese deel van Broome in dat het centrum van de stad is. Dat centrum is erg compact. Slechts een paar straten.
We begonnen onze tocht door het centrum op een gezellig terrasje waar we in de schaduw een heerlijke mango smoothie dronken. We raakten er aan de praat met de Nederlandse serveerster. Broome is een centrum voor de parelhandel en het stikte dan ook van de juweliers die parels aan de man probeerden te brengen. Aan ons hadden ze geen klant want 1600 dollar voor een wit bolletje aan een kettinkje is ons veel te gortig. Veel van de winkeltjes waren gericht op toeristen en die zijn er momenteel niet veel in Broome omdat het hoogseizoen voorbij is. Vele verkopers zaten maar een beetje verveeld in hun winkeltje te kijken. Wij sjouwden toch geruime tijd door het centrum.
Na de lunch kochten we in een supermarkt nog wat vlees voor vanavond en reden toen terug naar  onze camping. Daar doken we het grote zwembad in. Het was er heerlijk zwemmen.
Tot een uur of vijf hielden we ons gemak en namen een douche voordat we weer naar Cable Beach gingen voor de zonsondergang. Die was zeker zo mooi als die van gisteren.
’s Avonds op de camping kookten we ons dineetje; een hoop vlees en lekkere maïskolven. Toen we zaten uit te buiken kwam er een man die dezelfde soort camper had gehuurd als wij. Hij vroeg of hij eventjes onze gasslang kon lenen omdat die van hem kapot was. Dus ook bij andere huurders mankeert e.e.a. aan de camper. De rest van de avond waren we weer druk met de foto’s en videobeelden.