Shark Bay

Vandaag waren we vroeg wakker want we hadden een dikke 350 kilometer voor de boeg en onderweg viel er vanalles te zien en te doen. Al om half acht reden we van de camping af, richting het zuiden. Vandaag stond de Shark Bay op het programma.
Eenmaal van de North West Coastal Highway af, kwamen we al snel bij de eerste bezienswaardigheid; Hamelin Pool. Het is eigenlijk geen poeltje maar gewoon de oceaan. Het bijzondere zijn de zogenaamde stromatolieten, levende organismen van zo’n 3 miljard jaar oud. Ze lijken sprekend op gewone rotsen in laag water maar ze leven echt. Niet dat je ze ziet bewegen of zo. Dat gaat niet meer als je zo oud bent. Er was een boardwalk gemaakt van waaruit we deze organismen goed konden zien. We haalden ook de drone erbij om het één en ander van boven af te filmen. Het nabij gelegen telegraafstation bekeken we en passant.
Enkele tientallen kilometers verderop bezochten we Shell Beach. Niet het strand van een grote oliemaatschappij, maar een spierwit strand helemaal gevormd door schelpen. Miljarden van die schelpen lagen er. Het water van de oceaan was te blauw om waar te zijn. Hier lunchten we ook en met de magen weer gevuld, gingen we terug naar het strand, nu met de drone die we mooie plaatjes lieten maken.
Derde stop was weer wat verder bij Eagle Bluff. We moesten er voor van de harde weg af, maar toen kwamen we aan bij een uitkijkplatform dat uitkeek over de oceaan. Beneden in het ondiepe water konden we haaien en roggen spotten. Ze waren weliswaar ver weg maar we zagen ze wel degelijk in de baai zwemmen.
Op tien kilometer van onze bestemming, stopten we nog bij het Ocean Park Aquarium. Hier kregen we een rondleiding van ongeveer een uur over alle dieren die hier in de oceaan voorkomen. Dat varieerde van zeeslangen, morenen, octopussen via haaien en roggen naar de zeeschilpad. Hoewel in gevangenschap was het toch mooi om die beesten te zien. Doordat de gids de beesten wat vis voerde, waren ze extra beweeglijk en konden we mooie foto’s maken.
Het was al laat in de middag toen we in Denham, onze eindbestemming voor deze dag, aankwamen. Hoewel klein, is Denham wel een leuk en vooral verzorgd plaatsje. Het was leuk om er naar de bootjes en het strand te kijken. Op een terrasje dronken we een drankje voordat we wat boodschappen deden. Daarna gingen we een camping zoeken. Dat was niet zo moeilijk want die heb je drie in het kleine plaatsje. We staan nu op een mooi plekje met uitzicht op zee.
Voor de zonsondergang liepen we naar het strand. Dat was toch wel zeker 25 meter lopen. ’s Avonds maakten we dankbaar gebruik van de faciliteiten in de kampkeuken. Het is toch wel gemakkelijker koken op een normale fornuis dan op het gammele campingkookplaatje dat in onze camper zit. Vanwege de grote hoeveelheid foto’s en videomateriaal dat we vandaag geschoten hebben, waren we er extra druk mee.