Dagje Perth

Hoe meer zuidelijker we in Australië komen, hoe onbestendiger het weer. Voor vandaag waren de voorspellingen niet zo goed. Er was 60% kans op regen. Daarom besloten we nog niet naar Rottnest island te gaan maar naar Perth. Als het regent kun je maar beter in een grote stad zijn waar je zo een winkelcentrum of iets dergelijks kunt binnen wippen. Voordat we gingen kochten we al wel onze tickets voor de boot naar Rottnest island en voor de fietshuur voor morgen.
Voor de reis naar Perth kozen we voor het openbaar vervoer. Ron wilde niet met de camper deze grote stad in. Toen we het kampeerterrein afliepen naar de bushalte toe, regende het en was het ronduit fris. Met de bus hadden we meer geluk. Die kwam niet alleen drie minuten te vroeg maar was ook nog eens gratis.
We stapten uit bij het treinstation in Fremantle. Daar werden we door een vrijwilliger van de Australische spoorwegen geholpen met kaartjes halen uit de kaartjesautomaat. Allemaal uiterst vriendelijk en efficiënt. De trein stond al op het perron te wachten en 21 minuten later stapten we uit in het centrum van Perth.
Omdat het ook hier een beetje regende dronken we eerst een cappuccino met een giga grote muffin. Het centrum van Perth, dat hier het CBD (Central Business District) wordt genoemd is in feite één grote shoppingmall.  Op verschillende niveau’s vonden we winkels, vooral veel koffietentjes en zelfs een grote foodcourt. Boven de winkels waren het voornamelijk kantoren.
Toch is het CBD in Perth compact. Alles is heel goed te belopen. Het weer werd voor de middag niet meer goed. Het was wel droog geworden maar het was wel zwaar bewolkt. We zigzagden door het centrum en liepen met enige regelmaat een leuke winkel binnen. Het ontbreekt Perth aan grote attracties wat niet wil zeggen dat er geen mooie gebouwen staan. Voor de London Court, een winkelcentrum, was mooi evenals een aantal bank- en overheidsgebouwen.
Ook leuk was de Elizabeth Quay die een mooi zicht gaf op het CBD met z’n semi wolkenkrabbers. Uiteraard had je hier ook diverse barretjes en terrasjes. Alleen jammer dat het weer het wat liet af weten.
We lunchten in het foodcourt dat we eerder hadden gevonden. Het werd Kantonees deze keer. Voor omgerekend €7,50 hadden we een bord vol met heerlijk eten. De middag verliep zoals de morgen; vooral veel slenteren door de straten in het centrum. Alleen met één groot verschil. De wolken hadden plaats gemaakt voor de zon en het was in één keer heerlijk weer geworden. Dan ziet zo’n stad er toch heel wat vriendelijker uit.
Toen het over drieën was hadden we het wel gezien voor vandaag en namen we de trein terug naar Fremantle. Toen die op z’n bestemming aan kwam, stond bus 548 al te wachten en waren we binnen 10 minuten weer terug op de camping. Daar zaten we nog geruime tijd buiten in het zonnetje.
Omdat we ’s middags al warm hadden gegeten, aten we als diner de laatste restjes crackers en beleg. Onze voorraad is nagenoeg op. Dat is maar goed ook want nog 2 nachtjes slapen in de camper en dan moeten we hem weer inleveren.