Penang

Het was niet slim geweest om het raam open te zetten in plaats van de airco te laten draaien. Ten eerste was het 's nachts bloedheet geweest en, veel erger, Ron had geen bloed meer over want dat zat in al die muggen die hem hadden lek geprikt. Afijn, na een klein ontbijtje van, alweer, toast met jam, liepen we naar het centrum van de stad. We hadden een goede kaart in het hotel gekregen waarop tevens allerlei bezienswaardigheden op stonden. Ons doel van deze dag was om al die plekken met een bezoek te vereren. 's Nachts had het zwaar geregend en nu was het weliswaar bewolkt, maar lekker weer. Wel een beetje warm, dus veel zweten.
Eenmaal in het stadscentrum aanbelandt, kwamen we als eerste uit bij de Kapitan Keling moskee. Van buiten een mooi gebouw. Jammer daarom dat ie dicht was. Na wat zoeken in smalle straatjes kwamen we uit bij de Bhoeddistische Khoo Kongsi tempel. Doordat de tempel zo verscholen lag, waren we de enige bezoekers en konden we in alle rust rond lopen en foto's maken. Een juweeltje was de volgende tempel; de Teochew tempel. Sinds 2006 staat deze tempel op de Unesco heritagelijst en niet voor niks. Het scheelde wel dat het hele gebouw prachtig gerestaureerd was en daardoor als nieuw leek. In Little India waren nog erg veel winkeltjes dicht. Ook hier op Penang is de maandagmorgen kennelijk een rustmoment voor de winkeliers. Het bleek wel de morgen van de tempels te worden want weer kwamen we uit bij een boeddhistische tempel. Deze was echter vol in bedrijf. Talloze gelovigen waren bezig met de altijd interessante taferelen die bij het Boeddhisme schijnen te horen. Dat leverde hele mooie plaatjes op.
Terwijl de temperatuur opliep en Ron z'n shirt meer doorweekt raakte, bezochten we vervolgens nog een kerk en een kathedraal en de, van buiten, prachtige Town Hall en City Hall. Wat het verschil tussen deze twee laatsten is, weten we niet, maar het waren allebei mooie gebouwen. Terwijl we in het Fort Cornwallis rond liepen, betrok de hemel en werd het donkerder en donkerder. Net toen we onder een grote luifel waren gaan zitten voor een hapje en een drankje, gingen de hemelsluizen vol open. Man, man, wat viel er in korte tijd veel regen. Daarom was het goed toeven onder die luifel, vooral met een koud pilsje.
Vervelend was wel dat het niet meer ophield met regenen. Weliswaar niet meer zo hard, maar hard genoeg om kletsnat te worden. Erg jammer want daardoor lieten we de gezellige markt maar voor wat ie was. Wel bezochten we nog een tempel. In de Hainan tempel konden we tevens even schuilen voor de regen. We schuilden verder bij een vestiging van Starbucks.
Omdat we het idee hadden dat het deze dag zou blijven regenen, besloten we halverwege de middag naar het hotel te lopen. We waren echter nog niet bij het hotel of de regen stopte. In het hotel profiteerden we van een internetverbinding en luierden we wat.
's Avonds aten we Taiwanees in een druk bezocht restaurant naast ons hotel. We hadden allebei een soort van Chinese fondue die heerlijk was. Terug op de kamer moesten de foto's nog worden uitgezocht, blogstukje worden geschreven en de tassen worden gepakt. Morgen vertrekken we met een boot richting Langkawi, alweer onze laatste bestemming in Maleisië. Hopelijk werkt het weer wat mee want vier dagen strand heb je toch het liefst met een zonnetje.