USA 2009 Dag 16

Vandaag een hele dag in Sedona. Effe geen rit met de camper. Daarom stonden we wat later op, duurde het ontbijt langer en zaten we een buiten in het zonnetje een tijd te kletsen met onze Canadese buurman. We waren van plan om vandaag een paar trails te lopen maar die waren er niet zoveel en al helemaal niet in de buurt van het stadje. We hadden geen zin om de camper los te koppelen van alle slangen en ook niet omdat ie voor het eerst zo mooi waterpas stond geparkeerd. We besloten daarom ons met de shuttle naar uptown Sedona te laten rijden en daar een fiets te huren. Er is echter maar één fietsverhuurzaakje in dit prachtige stadje en de eigenaar was gelukkig eerlijk tegen ons; $70 voor een dag huur van een mountainbike was wel erg veel om wat in de omgeving rond te fietsen. Wat nu gedaan? We besloten een excursie met een jeep te boeken. In een folder hadden we gezien dat die jeeps echt van de harde wegen afgingen en de foto's zagen er wel spectaculair uit. Goedkoop was het allemaal niet; $75 plus belasting voor een trip van 2 uur, maar allee, het is vakantie. We konden pas met de trip van één uur mee, dus dat gaf ons nog wat tijd voor winkeltjes bekijken en lekker lunchen in het Hyatt hotel.

Tegen enen stonden we netjes op de afgesproken plaats voor onze jeepsafari. Op z'n Amerikaans stelde onze chauffeur/gids zich voor als Don en vroeg ons naar onze voornamen. Met twee andere stellen namen we plaats in de speciaal geprepareerde jeeps. Die waren knal roze en uitgerust met extra grote veren voor meer "clearance" en extra grote remmen. Ze zagen er wel geinig uit in ieder geval. Nicky mocht voorin naast de chauffeur en Ron zat lekker helemaal achterin zodat ie goed kon filmen. Eenmaal buiten het stadje gingen we offroad. De jeep moest meteen flink aan het werk want het pad, als het die naam al mocht hebben, ging erg stijl naar boven. Ron probeerde het allemaal te filmen maar iedereen die deze beelden bekijkt zal zeker zeeziek worden. Met jeep en al reden we gewoon tegen de gruwelijk steile hellingen van de bergen op. Eenmaal boven leverde dat mooie plaatjes van de omgeving op. De weg naar beneden was nog spectaculairder. Die ging op stukken met 45 graden omlaag! En dat is erg steil zoals je kunt zien op de foto. We hadden de grootste lol. De excursie was duur maar wel de moeite waard.

Om drie uur waren we weer terug in Sedona en gingen we verder met het bekijken van de ontelbare winkeltjes in dit stadje. Eén centrum beviel ons meer dan alle andere; hier was een Mexicaans dorpje nagebouwd, vol met luxe winkeltjes. Het is natuurlijk allemaal nep, maar toch wel mooi.
Nadat we weer een prachtige zonsondergang hadden bekeken, liepen we terug naar de camping waar het tijd was voor een apperitiefje. Na een douche om al het rode zand af te spoelen, aten we wat en waren de rest van de avond druk met de foto's en natuurlijk dit blog. Morgen vertrekken we naar de Grand Canyon. Of we daar toegang tot het internet hebben is niet zeker, maar dat merken jullie dan wel.