Via de Everglades naar Sarasota

We hadden voor deze dag een rit van zo’n 250 kilometer naar Sarasota op het programma staan. Tijd genoeg dus om onderweg nog het één en ander te gaan zien. We begonnen de dag goed want anders dan gebruikelijk zat bij dit overnachtingsadres het ontbijt wel bij de prijs inbegrepen. In plaats van de gebruikelijk boterham met kaas deden we ons nu tegoed aan havermoutpap met vers fruit en lekker bananenbrood en verse koffie en jus.
Om half tien waren we klaar en reden we Highway 41 in westelijke richting op. Van het hotel hadden we een foldertje meegenomen met nog wat bezienswaardigheden in de omgeving. De eerste stop was boven op een brug waar vandaan je lamantijnen ofwel zeekoeien zou kunnen spotten. En we zagen deze gigantische beesten dan ook. Veel zagen we er echter niet aan want die beesten leven onder water en komen slechts af en toe heel even boven water om wat adem te halen.
De tweede stop was een hele leuke. We liepen de zogenaamde Marsh Trail naar een uitkijktoren over het moeras. Nadat we de auto op een parkeerplaats hadden weg gezet volgden we een verhard pad richting de uitkijktoren. Die uitkijktoren hadden we niet nodig om allerlei wild te zien want ook zo zagen we veel beesten. Zo zagen we hele mooie sprinkhanen en roofvogels die aan het vissen waren. Dat vissen lukte enkele vogels want dan zagen we zo’n beest met een vis in z’n klauwen omhoog vliegen terwijl de prooi nog wat tegenspartelde. Aalscholvers en watervogels waren er in overvloed. Helaas zagen we er geen lepelaars hoewel die er wel zouden moeten zitten. De uitkijktoren was leuk om de wijde omgeving te kunnen zien en vanuit de toren zagen we nog meer vogels. Op de terugweg naar de auto zagen we nog en gier van dichtbij. We maakten allebei veel foto’s.
De derde stop was in het Collier-Seminole State Park. Behalve een camping kon je op dit grote terrein ook een trail lopen. We moesten wel entree betalen maar dat deden we dan maar. De trail viel een beetje tegen. In het begin stond een bord met de dieren die je allemaal kon spotten maar behalve een hoop salamanders zagen we geen beesten. Jammer want er waren ons diverse soorten slangen, waaronder anaconda’s en een python beloofd en die hadden we wel willen zien. Voordeel van het terrein was dat er schoon sanitair was en een mooie beschutte picknickplaats waar we onze lunch voor deze dag naar binnen werkten.
Toen de Highway 41 de westkust van Florida bereikte, sloegen we rechtsaf de Highway 75 op richting Naples. De 75 is een brede snelweg en we konden lekker kilometers maken op deze weg. Onderweg keek Nicky nog naar mogelijkheden om te stoppen bij leuke zaken, maar die waren er hier niet echt en dus besloten we door te rijden naar Sarasota en daar nog wat te gaan doen.
Sarasota is een behoorlijk grote stad aan de Golf van Mexico met allerlei eilandjes voor de kust, keys genaamd. Op één zo’n key lag ons hotel voor de komende twee nachten. We konden de auto in een overdekte parkeergarage zetten en kregen een prima kamer toegewezen. Het hotel ligt pal aan zee en heeft zelfs een privéstrand en twee zwembaden en een poolbar. Hier zouden we ons wel vermaken. Toch bleven we niet lang in het hotel. Met een shuttlebusje reden we naar de Saint Armands Circle. Dat is een winkelcentrum rondom een plein. Het geheel is bedacht door John Ringling, een rijke Amerikaanse circusartiest die veel betekent heeft voor Sarasota. Het geheel zag er gezellig uit want behalve veel winkels en restaurants was het straatbeeld verfraaid met allerlei beelden en uiteraard barstte het er van de palmbomen. We kochten bij Starbucks een lekkere frappuccino en vonden een prima plekje op het terras in de schaduw. Geruime tijd keken we vanaf het terras naar wat er allemaal aan ons voorbij kwam lopen en rijden. Eén ding is zeker, er komen veel rijke mensen naar Sarasota want het aantal dure auto’s was niet te tellen.
Na het drankje namen we de moeite om langs de vele winkeltjes te lopen maar shoppen is niet ons ding dus werd er niks gekocht en waren we eigenlijk zo klaar met etalages kijken. Het was toen half zes en we besloten om te gaan dineren. Dan konden we op tijd terug zijn in het hotel en konden we nog gaan zwemmen en de was doen. We vonden een prima restaurant waar we op de eerste verdieping buiten konden zitten zodat we weer konden kijken naar wat er allemaal voorbij kwam zetten. Voor relatief weinig geld aten we heerlijk al was de hoeveelheid eten weer veel te veel voor ons. Helemaal vol gegeten liepen we daarom via het strand terug naar het hotel. Op het strand was de grootste drukte voorbij maar er was toch nog genoeg te doen en zien.
Terug in het hotel gingen we even zwemmen in het grote zwembad bij het hotel. Dat bad hadden we helemaal voor ons zelf. Tegelijkertijd deed een wasmachine z’n best om onze vuile was weer wat schoner te krijgen. Omdat we veel kleding bij ons hebben die niet in een droger mag, hing onze kamer deze avond helemaal vol met was. Morgen hebben we nog een hele dag in Sarasota en gaan we wat zaken bekijken, maar daar lees je later dan wel over.