Naar St. Petersburg

Na elf uur slapen konden we er alle twee weer tegen.Vandaag stond er slechts een korte rit van 60 kilometer naar St. Petersburg op het programma. Tijd genoeg dus om nog wat in Sarasota te doen.  Gisteren wilden we naar het aquarium maar dat was er niet van gekomen omdat we teveel tijd doorbrachten in het Ringling museum. Daarom was een bezoekje aan het Mote Aquarium een logische keuze voor deze morgen. Het aquarium lag slechts een paar kilometer bij het hotel vandaan en parkeergelegenheid was er genoeg. Wel waren we wat aan de vroege kant. Het geheel ging pas om 10 uur open en dus moesten we even wachten. Gedurende die tijd zagen we diverse schoolklassen arriveren in de karakteristieke gele schoolbussen. Dat beloofde niet veel goeds. Onze vrees werd bewaarheid. We waren amper bij de eerste zaal met aquaria of daar kwam een klas met allemaal herrie schoppende ettertjes aanzetten. Het was zo’n herrie dat wij naar buiten vluchten. Daar had je ook bassins en daar was het een stuk rustiger.
Net als in Seaworld kon je hier roggen aaien en was er een grote tank met haaien en wat andere forse vissen. Het mooie was dat je ze ook van onderwater kon bekijken dankzij en paar grote ruiten. We waren net bij een verzameling van zeeschepsel die je aan kon raken toen een andere schoolklas de rust weer kwam verstoren. Wij vluchtten hierop naar binnen waar het nu een stuk rustiger was nu er geen schoolklas aanwezig was. Nu konden we op ons gemak de diverse aquaria bekijken waarin voornamelijk vissen uit Florida zwommen. Het allermooist vonden we de diverse bakken met kwallen.
Het Mote Aquarium bestaat uit twee delen. In het tweede deel waren lamantijnen en zeeschildpadden te zien. Die schildpadden zaten in kale, veel te kleine tanks vonden we. En er was welgeteld één lamantijn te zien. Een beetje een tegenvaller dus. Wel was er nog een tijdelijke tentoonstelling te zien van jong zeeleven. Die was heel mooi. In diverse aquaria zwommen jonge vissen en vooral de kleine kreeftjes, zeepaardjes en de haaienembrio’s waren mooi. Achter de haaienembrio’s had men een lichtje geplaatst zodat je de inhoud kon zien. Leuk om eens een ongeboren haai te zien.
Rond een uur of twaalf vonden we het welletjes en reden we naar Sarasota Downtown. Daar hadden we een leuk en groot standbeeld zien staan wat we eens nader wilden bekijken. Parkeren was geen probleem waarna we een kijkje konden nemen. Na wat foto’s van het tien meter hoge kussende stelletje, liepen we de gezellige binnenstad van Sarasota in. Hier had je allerlei gezellige winkeltjes en restaurantjes. Ook vonden we er een grote supermarkt waar we wat inkopen deden. Ook kochten we er onze lunch die we vervolgens buiten aan een tafeltje opaten.
Na de lunch was het tijd om naar St. Petersburg te rijden. De afstand was te overzien maar we werden wel wat moe van al die stoplichten die voor je neus op rood sprongen waarna je ooit minutenlang stond te wachten voor je weer een paar honderd meter kon rijden. Het lijkt Helmond wel.
Tegen de tijd dat we St. Petersburg binnen reden was het half drie en inmiddels zwaar bewolkt. We checkten in bij een groot resort aan de rand van de stad. De nette kamer was voorzien van alle gemakken maar wel vrij standaard. Op het terrein van het resort vonden we twee zwembaden, twee restaurants en een beachbar. Wij wilden echter wat van downtown St. Petersburg zien. We dachten het stukje even te lopen maar dat viel tegen. Gelukkig kwamen we daar op tijd achter en liepen na zo’n anderhalve kilometer gelopen te hebben weer terug naar het hotel om daar de auto te pakken. Daar begingen we de fout om de Tomtom niet mee te nemen. We dachten binnendoor de binnenstad wel te kunnen vinden, maar dat lukte ons dus niet. Daarom pakten we op een gegeven moment de snelweg maar zodat we zeker in de binnenstad terecht kwamen. Inmiddels was het vier uur en nog steeds zwaar bewolkt.
De auto konden we in het centrum parkeren waarna we langs de jachthaven naar de pier liepen. Druk was het er niet en al helemaal niet gezellig. Daarom liepen we naar Central Avenue. Daar zou het allemaal te doen zijn. Er waren inderdaad veel restaurants en barretjes maar wat er ontbrak hier in deze stad was sfeer. We vonden het hier gewoon niet gezellig. Nadat we wat hadden rond gelopen kochten we bij Starbucks nog een welverdiende frappuccino en reden daarna terug naar het hotel. De terugweg vonden we gelukkig wel meteen. Op onze kamer bereidden we ons voor op de dag van morgen en gingen rond een uur of zeven eten in de beachbar. Daar was het gezellig. Voor sommige mensen te gezellig want die waren al dronken. Wij bestelden een sandwich die weer te groot voor ons was. Hoewel prima van smaak aten we het broodje niet helemaal op. De rest van de avond waren we op de kamer te vinden om de foto’s te bekijken en dit verhaaltje te schrijven.