St. Augustine

En weer scheen de zon toen we wakker werden. Deze dag vertrokken we al weer van Amelia Island. Dit keer voor een kort ritje van zo’n 117 kilometer naar St. Augustine, onze laatste bestemming in Florida. Eerst ontbeten we in het hotel en zo rond half tien zat alle bagage in de auto en reden we zuidwaarts.
Omdat het zo’n kort ritje was, waren we al om half elf in St. Augustine bij ons hotel. Veel te vroeg om in te checken, normaal gesproken. Toch deden we een poging en dat lukte nog ook. Daardoor konden we al voor elven op onderzoek uit in St. Augustine. Deze plaats is de oudste continue bewoonde stad in de Verenigde Staten en bestaat maar liefst al 450 jaar. Voor Amerikaanse begrippen dus heel erg lang en reden voor de Amerikanen om er een grote toeristische attractie van te maken. Ons hotel bevond zich slechts een kilometer van het historische centrum vandaan dus we waren er zo.
Toen we door een antieke poort waren gelopen kwamen we uit in een super toeristisch straatje, St. George Street, met allerlei winkeltjes en restaurantjes. Toeristisch maar wel erg leuk. De gebouwen waren duidelijk ouder dan we ergens anders in de VS hadden gezien en zichtbaar van Spaanse architectuur. Langzaam slenterden we door het straatje en waren druk met kijken en foto’s maken.
Aan het einde van de St. George Street kwamen we uit bij de basiliek van St. Augustine. Van buiten onmiskenbaar Spaans, van binnen onmiskenbaar katholiek. Paus Paulus VI was hier nog ooit op bezoek. Vandaar dat de kerk zich een basiliek mag noemen. Met name de gebrandschilderde ramen waren mooi. Voor de basiliek had je het onafhankelijkheidsplein met wat monumentjes. Na een boterham liepen we naar het haventje. In de haven lag een Spaans galjoen afgemeerd. Dat schip moesten we natuurlijk zien. Helaas moesten we daar $15 voor betalen dus het bleef bij wat foto’s vanaf de steiger.
Vanuit het haventje liepen we naar de bekendste gebouwen in St. Augustine, het Flagler College en het tegenover gelegen Lightner museum. Helaas stond het Flagler College compleet in de steigers waardoor er niets van het prachtige gebouw te zien was. Hebben wij weer. We konden nog wel even naar binnen om daar de prachtige hal te kunnen bekijken maar daar bleef het dan ook bij.
Door al die bezichtigingen hadden we dorst gekregen en brachten daarom een bezoekje aan Starbucks om daarna nog wat oude panden te bezoeken en om naar het Spaanse fort te gaan dat aan de kust ligt. Bij het Castillo de San Marcos was het druk. Dat kwam doordat de nodige schoolklassen weer eens een uitje moesten hebben. Het fort was in goede staat maar het meubilair ontbrak waardoor het toch minder interessant was dan het fort in Fernandina Beach. Vanaf het fort hadden we een goed uitzicht over de baai en daar zagen we een aantal dolfijnen zwemmen. Hoewel we ze goed konden zien kregen we ze niet fatsoenlijk op de foto. Voor Nicky probeerde heel hard die beweeglijke beesten vast te leggen. Ron bekeek in de tussentijd een groot aantal kanonnen die in het fort te zien waren.
Na het fort slenterden we nog tot een uur of vier door de straten van het prachtige stadje en bekeken we nog wat kerken. Vooral de kleine Trinity Church had prachtige gebrandschilderde ramen. Het slenteren eiste een beetje z’n tol en we waren wat moe. Daarom liepen we terug naar ons hotel om eventjes te rusten en alvast de vele foto’s op de computer te zetten.
Om half zeven liepen we weer terug naar het centrum om daar te gaan dineren. We hadden deze trip nog geen pizza gegeten en omdat we onszelf hadden toegestaan om één keer pizza te eten, kozen we een Italiaan uit om daar een lekkere calzone naar binnen te werken. Daarna was het wachten op de schemering om wat foto’s te kunnen maken van gebouwen die mooi aangelicht zouden gaan worden. We liepen een rondje langs het haventje, het centrum en het fort om daarna terug naar het hotel te lopen. We gingen op tijd slapen omdat we morgen vroeg op moeten. We vliegen dan naar Puerto Rico en daarmee komt dan een einde aan dit deel van onze sabbatical.