Naar Puerto Rico

De laatste nacht in Florida sliepen we heerlijk en werden pas wakker van de wekker die om kwart voor zes al ging. We moesten er zo vroeg uit omdat we nog ruim 200 kilometer naar Orlando moesten rijden, daar de auto nog moesten inleveren om vervolgens in te checken voor de vlucht van 11.00 uur naar San Juan op Puerto Rico. Overmorgen gaan we daar aan boord van een groot schip voor onze cruise door de Oost Cariben van acht dagen.
In het hotel konden we nog mooi het inbegrepen ontbijt meepikken voor we in de auto stapten. Aanvankelijk was het niet druk op de weg en we schoten lekker op. Dat duurde tot aan Stanford. Hier was het beduidend drukker en af en toe was het aanschuiven geblazen. Ook moest er weer diverse keren tol betaald worden. Daar foppen ze je wel mee. Aanvankelijk moet je $2,50 betalen en denk je er goedkoop van af te komen, maar enkele kilometers later sta je weer voor een betaalhokje en moet je weer een dollar schuiven. Zo ging dat een aantal keren.
Netjes op tijd kwamen we aan op het internationale vliegveld van Orlando en zonder problemen vonden we de lokatie waar we onze huurauto weer in moesten leveren. Ons vuurrode Fordje had ons prima en zuinig door Florida gereden. We hadden er 1700 mijl mee gereden en we hadden slechts een paar keer hoeven tanken. Ron moest ondertussen wel zo erg plassen dat hij eerst naar het toilet ging voordat de auto werd ingeleverd. Toen hij terug kwam van het toilet was het allemaal al geregeld en konden we inchecken.
Verlost van onze koffers keken we nog wat rond op het vliegveld voordat we ons overgaven aan de paniekerige mensen van de TSA, de veiligheidscontrole. Zoals altijd in de VS was het hier totale paniek van de mensen van TSA. Wij ondergingen het maar weer maar prettig is anders.
Onze vlucht met Jetblue vertrok keurig op tijd. JetBlue is een budgetmaatschappij waar bijna alle extra’s gekocht moesten worden. Daar gebruiken ze gemene trucjes bij. Zo werd de airconditioner zo koud gezet dat iedereen in het vliegtuig zowat bevroor. Vervolgens kwam men rond met dekens die je voor $5 kon kopen. Zodra men de ronde met de dekens had gehad, werd de airco weer op normaal gezet. Gelukkig hadden wij geen deken gekocht.
Op wat turbulentie na verliep de vlucht prima.
Op het vliegveld in San Juan moesten we even op onze koffers wachten maar toen we die hadden zaten we al snel in een taxi die ons in een minuut of twintig naar Old San Juan reed waar we via het internet een leuk hotel hadden gereserveerd. Hotel Casablanca heeft een Marokkaans thema en onze sfeervolle kamer op de vierde verdieping had een heus hemelbed. Helaas was er geen lift in het hotel en moest de koffer de trappen opgezeuld worden.
Nadat we ons wat opgefrist hadden gingen we de oude binnenstad alvast een beetje verkennen. Het was ondertussen wel zwaar bewolkt en we voelden zelfs twee druppels regen. Lang duurde dat echter niet en even later was de hemel al weer blauw en was het bloedheet. In Florida hadden we weinig last gehad van de hitte maar hier op Puerto Rico was het drukkend warm. We liepen onze straat uit en kwamen uit op het Plaza Colon waar een standbeeld van Columbus het plein sierde. Het was gezellig druk op het plein en we maakten er wat foto’s voordat we even bij Starbucks binnenliepen voor een hoognodige frappuccino.
Via de haven waar we overmorgen aan boord gaan van ons cruiseschip liepen we naar de overblijfselen van het oude fort. Behalve mooie stukken stadsmuur zagen we vooral mooie en kleurrijke huizen. De één was nog bonter beschilderd dan het andere. Prachtig om doorheen te slenteren. Hier gaan we ons morgen nog wel een dag vermaken. We bezochten verder de kathedraal van San Juan en keken bij wat winkeltjes binnen voordat we terug liepen naar het hotel om wat bij te komen.
’s Avonds gingen we dineren bij Barrachina, het café waar in 1963 de piña colada is uitgevonden. Natuurlijk proefde Nicky zo’n drankje. Verder aten we er heerlijk. Na het diner slenterden we nog wat door de kleurrijke straatjes voordat we naar onze kamer terug liepen. Morgen hebben we gelukkig nog een hele dag om deze leuke stad te verkennen.