Orono - Toronto

De laatste uurtjes met onze huurauto en de geweldige kampeeruitrusting zijn aangebroken. Vanwege de dauw was de onderkant van de tent weer nat. Gelukkig kwam om kwart voor acht de zon boven de bomen schijnen zodat we de tent konden drogen voordat we hem voor de laatste keer inpakten. Met alles zo veel mogelijk schoon en alle persoonlijke spullen weer netjes in de tassen, reden we naar Whitby. Voordat we naar verhuurder Owasco reden, stopten we bij Tim Hortons voor een ontbijt. Om kwart voor tien waren we bij Owasco. Het inleveren leverde geen problemen op. We hadden bijna 5500 kilometer met de Jetta gereden en daarom moesten we voor 1000 kilometer bijbetalen. Gelukkig bleek dat niet te duur. Nadat alles was afgehandeld bleek dat we nog meer dan een uur moesten wachten voordat we met de shuttlebus mee naar de stad konden. Gelukkig stond de computer met de gratis Internet verbinding er nog en hadden we dus tijd genoeg om onze mailtjes te lezen, er eentje te versturen en nog wat nieuws te lezen.
Om half twaalf werden we dan eindelijk naar het metro station van York Mills gebracht. Toen we met de metro naar het Days Inn waren gereisd, was het half één. Gelukkig konden we meteen op een kamer terecht. We hadden alle twee nogal wat honger zodat we meteen weer ons hotel verlieten en een broodje gingen eten bij Subway aan de overkant. Weer zonder videocamera want die weigerde elke dienst.
Met een maag die er weer even tegen kon liepen we daarna naar de parlementsgebouwen van Ontario. We wilden niet nog een tour in een parlementsgebouw en keken er alleen eventjes binnen. Buiten voor het gebouw stonden een aantal mensen luidruchtig hun geloof te belijden. Wel grappig om te zien. Al fotograferend liepen we door de stad naar de Kensington Market. Dat is een kleurrijke markt met ontelbare stalletjes en leuke winkeltjes waar zo’n beetje alles te koop wordt aangeboden. Daar tussen liggen tal van restaurantjes en terrasjes. Heel gezellig allemaal en daarom liepen we een tijdje door de straatjes die helemaal verstopt waren met mensen en auto’s. Naast de Kensington Market is Chinatown en we voelden ons echt in Azië met alle uithangborden in het Chinees, de oude Chinese vrouwtjes en al die vreemde etenswaren die werden aangeboden.
Halverwege de middag waren we terug op Yonge Street en gingen we Eaton Centre, immens winkelcentrum, binnen. Het was er gruwelijk druk. Nadat we genoeg winkelend publiek hadden gezien en na een bezoek aan Starbucks, liepen we via het financial district met al z’n hoogbouw, naar de CN tower. We wilden naar boven maar we hoorden dat de wachttijd nog altijd 45 minuten was. Daarom besloten we morgen maar naar het hoogste vrijstaande gebouw ter wereld te gaan.
In het Eaton Centre vonden we een foodcourt waar we een vroeg diner aten. Terug in het hotel hebben we televisie gekeken en de foto’s op de laptop gezet.