Halifax – Halifax Airport - Toronto

Onze laatste hele vakantiedag. Niet dat we een fijn vakantiegevoel overhouden aan een lange reis naar huis, maar dat hoort er ook bij. We waren op tijd wakker en keken meteen naar de televisie wat voor schade en ellende orkaan Rita in het zuiden van de VS had aangericht. Dat bleek gelukkig mee te vallen.
Nadat we hadden uitgecheckt reden we naar Tim Hortons voor een laatste ontbijt bij onze grote vriend. Met de auto reden we daarna naar Pier 21 in de stad. Pier 21 is een museum waar de geschiedenis van de immigranten, die hier aankwamen, uit de doeken wordt gedaan. Op een interessante manier kregen we een indruk van wat immigranten allemaal te verwerken kregen als ze tussen 1920 en 1971 hadden besloten naar Canada te emigreren en per boot naar hun nieuwe thuisland reisden. We waren er zo’n twee uur zoet.
In de brouwerij van Keith Alexander’s werd nu een markt gehouden. We waren er bijna drie weken geleden ook, maar toen was alles leeg. Nu was het een wirwar van kraampjes in allerlei ruimtes. We keken er even rond voordat we verder liepen naar de kade. Daar waren nog toeristen genoeg. Niet zo gek met dit lekkere weer. Het was best fris maar de zon scheen tenminste.
Voor de tweede keer vandaag gingen we naar Tim Hortons. Deze keer voor de lunch. We gaan Tim nog ontzettend missen als we terug zijn in Nederland. Wat moeten we nu eten voor het ontbijt?
Met onze buiken vol liepen we daarna naar de auto en zochten we onze weg naar het vliegveld. We waren natuurlijk weer veel te vroeg daar. Het inleveren van de huurauto was in no time gebeurd. We kwamen aanrijden, de auto werd onmiddellijk vluchtig geïnspecteerd en klaar waren we. Dat ging nog eens anders als bij Fraserway waar het bijna een uur duurde. Ook het inchecken was in een wip gebeurd. We waren inmiddels gewend aan het elektronisch inchecken en omdat we zo vroeg waren, hoefden we niet te wachten bij het afgeven van onze tassen. We konden zelfs nog goeie plaatsen regelen bij de grondstewardess zodat we op de vlucht naar Toronto tenminste genoeg beenruimte hadden.
We moesten nu alleen nog zo’n dikke drie uur door zien te brengen op het vliegveld. Gelukkig hebben ze in Halifax een leuk vliegveld dat er een beetje gezellig uitziet. Er waren winkeltjes en, het beste van alles, we konden er gratis internetten op onze eigen laptop. Zo konden de laatste mailtjes worden gelezen en beantwoord. Ook werd het dagboek bijgewerkt.
De vlucht vertrok deze keer zowaar een keer op tijd, maar voordat we van de gate waren geduwd, naar het eind van de startbaan waren getaxied en opstegen waren er al weer 20 minuten verstreken. De vlucht zelf duurde ongeveer twee uur. Het duurde een tijd voordat we in Toronto konden landen. Daarna moesten we met een bus naar een andere terminal. Dat duurde een tijdje omdat de bus helemaal vol werd gepropt voordat er gereden werd. In de terminal waar vandaan we vertrokken waren weinig winkeltjes of restaurantjes. In één van de twee restaurantjes aten we wat. Daarbij hadden we geluk want het eten van Nicky stond niet op de rekening. Die at dus gratis. Verder was het wachten op de vlucht naar Amsterdam. Gelukkig vertrok ook deze vlucht keurig op tijd. Als je toch naar huis moet, dan maar zo snel mogelijk.