Halifax

Vandaag stond Halifax op ons menu. We hadden besloten om de auto te laten staan en met het openbaar vervoer naar de stad te gaan. Vlakbij het motel was namelijk een bushalte. Eerst verlengden we ons verblijf in het motel zodat we de hele dag in de stad konden blijven. Daarna stapten we op de bus die er maar liefst drie kwartier over deed voordat we in het centrum van Halifax uitstapten. We hadden wel zowat alle buitenwijken van de stad gezien. Van het bezoekerscentrum hadden we gisteren een uitgebreide wandeltocht meegenomen die ons langs alle bezienswaardigheden in de stad zou voeren. We besloten deze wandeling te gaan lopen. We begonnen bij wat oude pandjes in de stad voordat we langs de Sint Paul’s Church werden gevoerd. Dit is de eerte protestantse kerk in het land en het oudste gebouw in Halifax. Het gebouw zag er echter nog goed uit hoewel het verder geen bijzondere kerk was.
Via het gemeentehuis werden we naar de Old Town Clock geleidt. Deze klok, die in 1800 werd gebouwd, moest de Halegonians bij de tijd houden. Nadat we langs allerlei imposante oude bankgebouwen waren gelopen, kwamen we uit bij de Historic Properties. Dat zijn tien gebouwen uit de 19e eeuw die aan sloop zijn ontsnapt en zijn opgeknapt. Nu huizen er restaurantjes, winkeltjes etc. De ligging aan het water maakte dit buurtje nog leuker. We slenterden tussen de oude gebouwen rond en dronken wat op een terrasje aan het water. We bleven daarna langs het water lopen, langs allerlei schepen die aangemeerd lagen en langs vele terrasjes. Erg gezellig allemaal. Het weer werkte ook mee want de zon scheen de hele dag en toch was het niet te warm. Daar zorgde het windje van zee wel voor.
Bij Subway lunchten we en gingen daarna naar de bibliotheek om te internetten. Daar lag de verbinding er echter uit zodat we eerst maar naar de grote citadel liepen. Dit prachtig gerestaureerde fort is uit het midden van de 19e eeuw. Binnen het fort liepen mensen rond in Schotse uniformen uit die tijd. De hele tijd werd er op verschillende plaatsen een doedelzak bespeeld. We liepen zomaar wat door de citadel en bekeken wat we allemaal tegen kwamen. Dit fort vertoonde veel gelijkenis met fort Henry in Kingston zodat we ook hier konden zien hoe de soldaten leefden en wat er zo allemaal kwam kijken bij het leven in een fort. Ook was hier een museum over het Canadese leger. Het zag er allemaal prachtig uit en we bleven dan ook een paar uur daar.
De vrouw bij de bibliotheek had ons gezegd dat de internetverbinding over een half uurtje weer hersteld zou zijn, dus gingen wij weer terug naar de bieb. Daar merkten we dat het kennelijk een ernstige storing was want er was nog steeds geen verbinding. Geen gratis Internet dus. Dan maar naar een internetcafé. We vonden een leuke tent met een snelle verbinding. Daar werd de e-mail afgehandeld en zetten we 72 foto’s op het net zodat de thuisblijvers konden zien wat wij zoal mee hebben gemaakt. Ook zochten we de foutmelding op die steeds verscheen op de videocamera. Het bleek dat veel mensen last hadden van deze melding, maar een echte oplossing werd niet gegeven. Geen videobeelden meer dus deze reis. Echt balen!
Het was nu kwart voor zes en we besloten in de stad te blijven eten. We vonden een leuk terras aan de waterkant. Nicky at er een salade en Ron kon weer eens vis eten. Erg lekker allemaal, maar we werden wel weer in een record tempo bediend zodat de volgende gasten plaats konden nemen. Dat doen we in Nederland toch beter dan hier. Met onze magen vol namen we de bus naar het motel. Lijn 80 bleek een erg drukke lijn. De bus zat bomvol maar gelukkig hadden wij nog een zitplaats. Omdat de bus zowat bij elke halte stopte, duurde het weer drie kwartier voordat we bij het motel waren. Daar moesten heel wat huiswerk doen. Het dagboek moest nog worden bijgewerkt en we hadden weer veel foto’s gemaakt.
’s Avonds kregen we toch weer honger. Dat werd zo erg dat Ron bij een benzinestation een grote zak chips en drankjes ging kopen.