Via Galway naar Ballina

Vanaf Ennistymon vertrokken we deze dag naar het noorden naar een toeristisch gezien minder interessante streek. Toch moeten we dit deel door om overmorgen in Noord Ierland uit te kunnen komen. Voor vandaag stonden er zo’n 180 kilometers op het programma. Tenminste; als we de rechtstreekse route zouden hebben gepakt. Dat deden we dus niet.
Onderweg wilden we nog wel wat zien en daarom hadden we ons enigszins voorbereid.
Wat later dan normaal reden we weg bij het Falls hotel en reden via de N67, die hier gewoon een smal tweebaans weggetje is, naar de Burren. De Burren is het gebied in het noorden van county Clare en is een kaal en woest gebied waar vooral de plantenliefhebbers iets te zoeken hebben. Toch vermaakten wij ons hier ook. De uitzichten over het groene landschap met akkers, afgezet door stenen muurtjes, was prachtig. Dat vonden de Ieren zelf kennelijk ook want af en toe was er een heus uitkijkplatform gebouwd. Ook reden we weer voorbij aan een aantal kastelen of wat daar van over was. De kasteeltoren bij Newtown was echter nog helemaal intact. Waar de rest van het kasteel was weten we niet, maar de toren stond er nog fier overeind. Helaas was die niet te bezoeken.
Een ander kasteel dat nog fier overeind stond was het Dungaire Castle iets buiten het plaatsje Kinvarre. Daar was het wel een drukke bedoening. Toen wij er kwamen, stonden er net twee tourbussen die zo’n 100 mensen uitspuwden die natuurlijk allemaal dat kasteel wilden zien. Ook hier kon je het bouwsel niet van binnen bekijken wat dan wel weer jammer was, maar met 100 anderen zou dat toch niets leuks zijn geweest. Veel leuker was Kinvarre zelf. Het plaatsje had een klein haventje waar de zeilschepen, nu het eb was, met hun zwaard op de bodem stonden en rondom dat haventje had je verschillende pubs, winkeltjes en koffietentjes. Wij kozen een koffietentje uit voor de broodnodige cappuccino.
Na nog bijna een uur rijden kwamen we aan in Galway, de derde grootste stad van Ierland. Ons Peugeootje verdween voor eventjes in een overdekte parkeergarage en wij slenterden een tijdje door de stad. Ondanks dat het zondag was, was het druk in de stad en de meeste winkels waren dan ook gewoon open. Ook waren er erg veel pubs en restaurantjes. Het centrum zag er gezellig uit. Wij hoefden er echter niet te shoppen en eten deden we later wel als we weer terug bij de auto waren. Bleven de diverse bezienswaardigheden over. Die vonden we niet allemaal even snel. Met name voor de grote kathedraal moesten we toch even zoeken en dat terwijl het een giga groot bouwsel is.
Na Galway reden we naar het dorpje Cong. In ons reisboek stond dit plaatsje als schilderrijk te boek en het leek ons wel een leuke lunchplek. Deze keer had ons reisboek gelijk. Cong is een leuk plaatsje. Er heerste deze dag een nerveuze drukte. Van een agent bij een afzetting leerden we dat de Chinese premier vandaag op bezoek kwam in Cong. Dat was natuurlijk om ons te ontmoeten maar daar hadden wij geen zin in. Wij lieten de Chinese premier lekker zitten en bekeken de abdij uit de 12e eeuw en de prachtige tuin die er rond om heen ligt. Grappig is dat het plaatsje nog steeds teert op een speelfilm uit 1951 die daar is opgenomen. In de film The Quiet Man speelde oa John Wayne. In het dorp stond een standbeeld van de hoofdrolspelers, had je een Quiet Man Museum en een Quiet Man walk etc.
Nadat we Cong bekeken hadden reden we door naar het plaatsje Ballina waar ons hotel voor de komende twee nachten staat. Het hotel was oké maar de temperatuur in onze kamer was erg hoog en nergens konden we die regelen. Dat worden dus twee warme nachten. Vervolgens verkenden we het stadje. We werden niet warm van het plaatsje zelf. Er zijn wel veel winkels maar er was ook veel leegstand en de sfeer ontbrak er gewoon. Ook misten we de pubs die elders de helft van alle gebouwen vormen. Hier moesten we het doen met een soort van Starbucks. Toch vonden we een leuk restaurantje waar we ’s avonds heerlijk hebben gegeten.
’s Avonds werd er druk gestudeerd wat we morgen gaan doen in een streek die niet toeristisch is.