Ruïnes en Iers rotweer

Toen we wakker werden was het totaal ander weer dan de zonnige dagen ervoor. De hemel was zwaar bewolkt maar het was ’s morgens nog wel droog. Voor deze dag stond er weer een verplaatsing op het programma, dit keer naar Ennistymon. Omdat we daar de hele dag voor hadden, besloten we onderweg her en der nog wat bezienswaardigheden te gaan bekijken.
Al meteen toen we Dingle uit waren gereden, sloegen we af en reden via een smal landweggetje naar de kasteelruïne van Minaird Castle die we twee dagen geleden hadden gemist toen we naar Dingle toe reden. De ruïne stond pal aan het strand en was niet te betreden omdat er instortingsgevaar was. Vanaf het strand, waar grote keien lagen, was er toch wel een mooi plaatje van te maken.
Iets voor het stadje Tralee stopten we in Blennerville bij een heuse windmolen. Het was er zo eentje waarmee wij in Nederland zowat worden dood gegooid, maar hier was het een hele attractie. Busladingen kwamen er zo te zien op af.
Via Tralee reden we het Dingle schiereiland af en reden naar het plaatsje Ardfert. De bezienswaardigheid hier is de ruïne van een grote kathedraal uit de 12e eeuw Het ding is zo groot dat het moeilijk te missen was. Hoewel je van buitenaf de ruïne goed kon bekijken, besloten we er toch 4 euro per persoon aan te wagen en gingen naar binnen. Daar kregen we een hele uitleg over de kathedraal van de kaartjesverkoper. Helemaal bijgesproken bekeken we daarna de restanten van het bouwwerk en nog twee kleinere kerken die ook op het terrein stonden. En ook hier had je weer tal van graven rondom de kerken. Sommigen waren oud en vervallen maar er waren ook recente graven te vinden.
Toen we de ruïne van de kathedraal hadden bekeken werden we er door de kaartjesverkoper nog op gewezen dat een kilometer verderop nog een ruïne was van een klooster. Hij liet ons een foto zien van dat klooster en dat deed ons besluiten die ook te gaan bekijken. Bij de kloosterruïne waren we helemaal alleen en er stond nog veel overeind van dit bouwwerk. Wij vonden deze plek eigenlijk mooier dan de beroemde ruïne van de kathedraal.
Om op onze bestemming te komen moesten we de brede Shannon rivier oversteken met een ferry. Op weg hier naartoe deden we nog wat inkopen en dronken koffie. In Talbert moesten we vervolgens 35 minuten wachten op de boot. We hadden wel om kunnen rijden via Limerick maar dan hadden we veel extra kilometers moeten maken, de ferry was daarom een goed middel. De rivier de Shannon is hier zo breed dat de overtocht zo’n 20 minuten in beslag nam.
Aan de overkant parkeerden we onze auto in het centrum van het marktplaatsje Kilrush. Volgens de boeken een leuk stadje. Wij vonden het echter wat tegenvallen. Wellicht kwam dat ook wel door het weer dat verslechterde. Af en toe miezerde het en dat geeft alles toch een grauw uiterlijk wat wellicht parten heeft gespeeld in het feit dat we hier zo weer weg waren.
Vlakbij Kilrush heb je het Loop Head Peninsula. In ons reisboek werd een rit over dit schiereiland aangeraden vanwege de vuurtorens en de prachtige uitzichten die je er had. Wij reden daarom naar het puntje van Loop Head. Het weer was echter zodanig slecht geworden dat, toen we er waren, nauwelijks iets konden zien, zo mistig was het. Op een zonnige dag zal het er best leuk zijn, maar wij namen vlug wat foto’s en vluchtten snel de auto weer in.
We besloten door te rijden naar onze eindbestemming. Dat was nog zo’n kleine 70 kilometer over kleine landweggetjes en door kleine plaatsjes die niet bijster interessant waren. Om iets over vijven reden we Ennistymon binnen en parkeerden onze auto bij het grote Falls hotel dat daadwerkelijk aan een waterval bleek te liggen. Van buiten af gezien leek het een sjieke bedoeling. Onze kamer vonden we echter een beetje somber.
Omdat het weer wat beter was geworden gingen we eerst het plaatsje bekijken. Ook hier vonden we de gebruikelijke pubs achter kleurrijke gevels maar veel was er toch niet te doen. In een half uurtje hadden we het wel gezien en liepen we terug naar het hotel waar we in de pub aldaar dineerden. Met uitzicht op de watervallen aten we daar een keer fish and chips. We gingen deze dag op tijd slapen, hopend op beter weer morgen omdat we dan naar de Cliffs of Moher gaan.