Naar Gyeongju

Vandaag een reisdag. Met een bus van Seoul via Andong naar Gyeongju, zo'n 400 kilometer. Doordat we allebei slecht hadden geslapen konden we maar met moeite wakker worden. Toch waren we netjes op tijd met uitchecken en konden we samen met heel de groep de bus in. Doordat ook een andere reisgroep met deze bus mee ging, zat ie goed vol.
Het duurde even voordat we Seoul uit waren. Het verkeer is hier een drama. Oorzaken zijn de vele auto's maar zeker ook de beroerd afgestelde stoplichten. Daar komt bij dat Seoul zo groot is dat je niet zomaar buiten de stad bent. De buitenwijken van de stad bestaan louter uit hoge blokkendozen waar de inwoners in wonen. Eengezinswoningen zie je in het geheel niet.
Toen we eindelijk de stad uit waren reden we voorbij aan dorpjes die in een heuvelachtig gebied lagen. We zagen ook veel rijstvelden waar men aan het oogsten was. Oktober is de oogstmaand voor rijst in Korea. Het viel op dat de heuvels dicht bebost waren en doordat al veel bomen in hun herfsttooi waren, zag dat er erg mooi uit.
De wegen in Zuid Korea zijn erg goed. Jammer alleen dat er veel auto's op rijden. We stonden dan ook geregeld in een file. Onderweg stopten we bij een groot wegrestaurant voor de broodnodige koffie en reden door tot aan het tijdstip dat we zouden lunchen. Toen kwamen we echter geen wegrestaurant meer tegen. Omdat we inmiddels het plaatsje Andong waren genaderd waar we een bezoek zouden brengen aan een papierfabriek, besloten we eerst die fabriek te bezoeken en de lunch uit te stellen.
In de papierfabriek werden we rondgeleid en zagen zo het hele ambachtelijke productieproces. Alles gebeurd hier nog met de hand. Resultaat is prachtig handgeschept papier waar men mooie dingen mee heeft gemaakt. Die lagen in de winkel van de fabriek en natuurlijk eindigde de tour in die winkel.
Na deze excursie was het al drie uur en konden we eindelijk gaan lunchen. Dat werden wat vreemde snacks bij een wegrestaurantje. Na de lunch was het nog twee uur rijden naar Gyeongju. Daar werden we afgezet bij het sjieke Hilton hotel. Dit is het sjiekste hotel waar we deze reis verblijven. Met reisbegeleidstertje Karin verkenden we daarna de directe omgeving.
's Avonds dineerden we in een Koreaans restaurant en zaten we dus op de grond aan lage tafels. We kregen speklappen voor geschoteld die op een soort van bakplaat gebakken dienden te worden. Op de tafel stonden talrijke bijgerechtjes. Allemaal best lekker. Karin vertelde dat het spek zeer waarschijnlijk uit Nederland komt. Daar ga je dan voor naar de andere kant van de wereld. Pas laat waren we terug in het Hilton en waren we nog druk met de foto's en dit verhaaltje.