Met het treintje naar Pingxi

Reizen gaat erom om nieuwe ervaringen op te doen. Dat is precies wat wij afgelopen nacht hebben gedaan. We wisten niet dat fabrikanten matrassen konden maken die harder waren dan een stuk beton. En dat er dan nog mensen zijn die die matrassen kopen en er hun gasten op laten slapen. Geen van tweeën wisten we op een gegeven moment hoe we moesten gaan liggen zonder dat alles zeer deed. En het ergste is dat we komende nacht weer in dat “bed” moeten slapen. Wat een verschil met het hotel in de Taroko kloof zeg.
Gebroken werden we tegen achten wakker en na een douche kregen we een prima ontbijt voorgeschoteld. Buiten was het niet best. Het was erg mistig en het regende behoorlijk.
Vandaag wilden we met de trein over de zogenaamde Pingxi-lijn gaan rijden. Daarvoor moesten we eerst met de bus naar de nabij gelegen stad Ruifang. De bushalte was vlakbij onze B&B en we stonden er nog maar net te wachten toen bus 788 er al aan kwam. Voor 30 dollar (0,86 euro) mochten we allebei mee. Dat zijn nog eens prijzen. In Ruifang aangekomen moesten we een eindje lopen naar het treinstation alwaar we twee dagkaarten voor de Pingxi-lijn kochten. Kosten: 160 dollar (4,50 euro) voor twee kaarten. Mooi was dat we meteen in de trein konden stappen. We moesten wel staan want het was er druk.

Na een rit van een half uur met het smalspoortreintje stapten we uit in het plaatsje Shifen. Opvallend hier was de aankomst bij het stationnetje. De trein reed namelijk door een smalle straat met aan weerszijden gebouwen tot vlak tegen het spoor aan. Tussen de rails stonden tal van mensen die, steeds als er een trein aan kwam, moesten maken dat ze wegkwamen. Het was, ondanks de gestaag vallende regen, gezellig in Shifen. Er waren leuke eettentjes en tal van souvenirswinkeltjes. Maar de meeste bedrijfjes verkochten papieren wensballonnen. Op die ballon mocht je dan wensen kalligraferen of schilderen. Daarna werd er een brandend stuk stof in gestoken waarna de ballon het luchtruim koos, de mensen die die wensen hadden geschreven, verrukt zwaaiend naar hun ballon achterlatend. Dit tafereel werd uiteraard uitvoerig gefotografeerd. Dit alles vond plaats tussen de rails. Wij vonden het maar wat mooi en fotografeerden lustig mee. Er gingen heel wat van die ballonnen de lucht in. We bleven best lang nabij het spoor hangen omdat we nog wilden zien hoe zo’n trein zich door dat nauwe straatje wurmde.

Toen we dat een keer gezien hadden, liepen we zo’n anderhalve kilometer naar de Shifen waterval. Ondertussen bleef het maar regenen. Via twee hangbruggen kwamen we uit bij misschien wel de mooiste waterval van Taiwan. De Taiwanezen hadden er een heel circus omheen gebouwd. Wat was het jammer dat het zo regende want het was er prachtig.

Toen we weer terug in Shifen waren, lunchten we in een leuk uitziend restaurantje. Vooral de koffie was er heerlijk maar ook de pizza en de vers gebakken wafel wisten we goed weg te krijgen. Daarna was het tijd om een ander plaatsje aan te doen. We reden met het treintje naar Pingxi, de plaats waarnaar de spoorlijn was vernoemd en de plaats waar het jaarlijkse lampionnen festival wordt gehouden. We hadden dan ook gedacht dat Pingxi net zoiets als Shifen zou zijn. Dat bleek helaas niet het geval. Ook hier waren wel wat winkeltjes nabij het station maar de Old Street was niks vergeleken bij die van Shifen. We hadden het dan ook al snel gezien daar en namen de trein terug naar Ruifang. Toen we daar bijna bij de bushalte waren, kwam onze bus aanrijden zodat we meteen konden instappen. We hadden vandaag wel erg veel geluk met de aansluitingen. In 10 minuten waren we terug in een regenachtig Jioufen. Op onze kamer droogden we wat op voordat we iets na zessen weer naar buiten gingen voor het diner. Nu goot het gigantisch. Voordat we bij een restaurantje naar binnen gingen, waren we weer nat.
In het restaurant aten we gebakken rijst met garnalen en twee verschillende soorten dumplings. We zijn echt van dumplings gaan houden.
Nog één nachtje moeten we proberen te slapen op het betonnen bed. Morgen gaan we via twee natuurparken weer terug naar Taipei om daar de huurauto in te leveren en te slapen in een wat zachter bed.