Een dag van louter grote dingen

We lagen allebei lekker te slapen toen we rond vijf uur wakker werden van een hoop kabaal buiten. Onder het raam van onze kamer stonden twee metalen watervaten en het leek alsof daar steeds iets op viel waardoor het iedere keer een luide tik gaf. Bovendien maakten de honden in de kennel tegenover het guesthouse een hoop lawaai. Van pure armoe moesten we het raam dicht doen. Daarna sliepen we echter wel weer in om zo tegen half acht wakker te worden. Gelukkig sliepen we maar één nacht in dit guesthouse.
Het ontbijt was enigszins speciaal. We kregen een soort van rijstbal die gewikkeld was in bladeren. Het smaakte helemaal niet verkeerd evenals de bapao met groenten er in. Toen we wilden gaan wilde het vrouwtje nog met ons op de foto en ineens bleek ze toch een paar woorden Engels te spreken. Wel apart zoals eigenlijk onze hele ervaring hier.

Tegen negenen waren we weg uit Meinong en reden we in een half uurtje naar het gigantisch grote en mooie Fo Guang Shan Buddha Museum nabij Kaohsiung. We wilden hier naartoe omdat we in ons reisboek een plaatje hadden gezien van een 40 meter hoge Buddha bovenop een gebouw. Dat beeld wilden wij wel in het echt zien. Nadat we onze auto op een grote parkeerplaats hadden achtergelaten, liepen we naar een infocentrum waar we hartelijk werden ontvangen en wat uitleg in het Engels kregen. Via een grote poort kwamen we bij een nog grotere centrale hal. Ook hier werden we weer uiterst vriendelijk ontvangen. Men vouwde de handen voor ons en men boog als knipmessen. Overal werd er gezegd dat we welkom waren. In de centrale hal waren diverse souvenirswinkels, maar ook een restaurant en zelfs een Starbucks. Na de centrale hal kwamen we uit op een gigantisch groot langwerpig plein met aan weerszijden vier pagodes. Aan de andere kant van het plein lag het hoofdgebouw er daarop een stupa met daarachter die onwerkelijk grote Buddha. We wisten niet wat we zagen.
Er was goed aan de bezoekers gedacht want we konden geheel overdekt naar het hoofdgebouw lopen. Wel lekker want de zon scheen weer onbarmhartig. In het hoofdgebouw waren diverse tentoonstellingen over het leven van Buddha. Die waren modern en best wel speels. Interactie en plezier waren hier het credo. Ook had je er wat serieuzere zaken zoals de zaal met de gouden Buddha en de zaal met een wit jaden Buddha met daarboven een relikwie, een tand van Buddha. In deze zalen ging het er sereen aan toe en mocht er ook niet gefotografeerd worden. Ook waren er diverse zalen met kunstwerken die allemaal met Buddha te maken hadden. Wij wilden natuurlijk de Big Buddha van dichtbij zien en dat lukte toen we op het dak bij de stupa geraakten. Vanaf hier was het goudkleurige beeld nog indrukwekkender.
Als afsluiter voor het museum dronken we nog wat bij Starbucks en kochten we wat souveniertjes.
Naast het museum is er ook het Fo Guang Shan klooster. Dit klooster is al even gigantisch als het museum. Ook hier stond een joekel van een Buddhabeeld en deze was omgeven door 42.000 kleinere Buddhabeelden. Natuurlijk moesten we die ook zien. Het klooster lag prachtig in het groen en het was er helemaal niet druk. Daardoor konden we rustig door het klooster slenteren en foto’s maken van al dat moois. De centrale tempel in het klooster was prachtig met ook weer drie reusachtige Buddha’s maar hier mocht niet gefotografeerd worden.
Pas om kwart voor twee liepen we naar de auto om vervolgens nog zo’n 120 kilometer naar Kenting te rijden. Kenting ligt in het uiterste zuiden van Taiwan pal aan zee en hier zouden we drie nachten in een vijfsterrenhotel verblijven. De rit duurde twee uur omdat we dwars door diverse stadjes moesten en steeds moesten we weer wachten voor rode stoplichten. Om kwart voor vier parkeerden we de auto in de parkeergarage onder het resort en checkten we in. Ook hier weer overal vriendelijke mensen. Onze kamer is gigagroot met twee kingsize bedden en nog meters ruimte over voor allerlei ander meubilair. Het is wel een dag van grote dingen want ook het hotel is gigagroot met alle denkbare voorzieningen. Via het zwembad kwamen we uit bij een strandje aan de Pacific. Daar was ook een beachbar. We besloten daar wat te drinken en waren getuige van een prachtige zonsondergang.
‘s Avonds dineerden we in het hotel. Het buffet was wat aan de prijzige kant maar was enorm uitgebreid en lekker. Het was een prachtige dag met tal van superlatieven maar we hebben enorm genoten.