Kowloon en een mooi uitzicht op de stad

Afgelopen nacht sliepen we met het gordijn open. Het zicht op de ontelbare lichtjes van de stad was te mooi om buiten te sluiten. We sliepen er in ieder geval goed door.
Iets na negenen liepen we het hotel uit. Buiten was het droog maar nog wel bewolkt. Koud was het alles behalve, zo’n 23 graden. Omdat we geen ontbijt hebben in ons hotel liepen we eerst een koffietentje binnen voor een cappuccino en een muffin en croissant. Nu was de stad aan de beurt.

We hadden besloten om eerst naar Kowloon te gaan. Daarvoor moesten we Victoria Harbour voor over. Dat deden we met het oeroude pontje van Star Ferry. Voor 2,2 Hongkong-dollar (0,24 cent) mochten we mee. In Kowloon bekeken we eerst de klokkentoren en bekeken we de skyline van Hong Kong Island en de bootjes in het water van Victoria Harbour. Daarna gingen we windowshoppen. Canton Road is de duurste winkelstraat ter wereld. Alle dure merken hebben er een flagshipstore en alleen mensen met gruwelijk veel geld, shoppen hier. Wij keken alleen maar. Dat was trouwens zeer de moeite waard. Vooral winkelcentrum 1881 Heritage was mooi. Hier was alles al in kerstsfeer. We keken onze ogen uit. We liepen om het Kowloon park heen naar Nathan Road, ook al zo’n shoppers paradise, maar nu met wat meer betaalbare winkels. Overal was het even druk. Op slechts een paar plekjes kon je aan de hectiek ontsnappen zoals bij de St. Andrewskerk of in het Kowloonpark waar leuke kunstwerken van stripfiguren stonden. We lunchten bij Starbucks vlakbij de ferryterminal.
Het weer was flink verbeterd en dus besloten we om de Peak tram te nemen om een mooi uitzicht op Hongkong van boven af te krijgen. We schrokken wel een beetje van de lange rij wachtenden voor ons. Toch sloten we maar aan. We waren een klein uurtje kwijt voordat we plaats konden nemen in de tram. Die ging vervolgens gruwelijk steil omhoog de berg op. Acht minuten later stonden we boven op een berg in een groot en best wel lelijk gebouw. Er was een compleet winkelcentrum in gebouwd en ook waren er diverse restaurants. Voor het uitzicht moest je naar het dak van het gebouw. Daar moesten we bijna vijf euro afrekenen om het dak op te mogen. Het uitzicht op Hong Kong was wel mooi. Precies zoals je op de plaatjes ziet. Echter zeker zo mooi was het zicht op de zuidwest kant van Hong Kong Island. De zon scheen prachtig door de wolken op de zee. Erg sfeervol.
We besloten revanche te nemen op het slechte diner van gisteren en aten, weliswaar vroeg, uitgebreid en heerlijk in een Italiaans restaurant met een schitterend uitzicht op de stad. De rekening was er ook wel naar maar we hadden genoten en daar gaat het om. Toen we uitgegeten waren was het bijna donker en we besloten boven te blijven totdat het helemaal donker was zodat we de stad ook met alle lichtjes konden zien vanaf de Peak. Het uitzicht was het wachten meer dan waard.
Om weer met de tram naar beneden te kunnen moesten we weer in een lange rij aansluiten. Deze keer ging het gelukkig iets sneller. Met een kwartiertje zaten we weer in de tram. Ook beneden was de stad prachtig in het donker. Al die lichtjes. We maakten veel foto’s. Omdat het allemaal zo mooi was besloten we naar het hotel te lopen zodat we onderweg nog meer konden genieten van de stad.
Iets over achten waren we weer op onze kamer. We waren allebei redelijk gesloopt maar met een zak chips en een drankje kwamen we de avond verder wel door.