Hurtigruten dag 9

Een drukke dag vandaag, dus vroeg opgestaan om 06.45 uur. Meteen nadat we aanlegden in Harstad op de Vesterålen, gingen we mee met een excursie over dit eilandenrijk. De Lofoten zijn bekend en trekken erg veel toeristen. De Vesterålen zijn veel minder bekend maar daarom niet minder mooi. Vandaag hebben we dat met eigen ogen mogen aanschouwen. Het weer werkte uitstekend mee; het was een prachtdag met open vriesweer en veel zon.
De uitermate grappige gids nam ons eerst mee naar een middeleeuwse vikingkerk in Trondenes. Van binnen veel mooier dan de onopvallende buitenkant. Daarna naar een museum over het leven op de Vesterålen door de eeuwen heen. We hebben ons hier te goed gedaan aan een aantal souvenirs; drie ijzeren beeldjes van de belangrijkste noordse goden; Odin, Thor en Freyr.
Vervolgens reden we met de bus door een prachtig winterlandschap. Overal lag een dik pak sneeuw en het uitzicht was, letterlijk en figuurlijk, oogverblindend. Hier zouden we met gemak kunnen wonen.

Aan boord van een pontje kregen we een kleine lunch geserveerd en ging de tocht over de eilanden verder. De gids vertelde onvermoeibaar en had heel wat kwinkslagen voor haar gezelschap in petto.
In Sortland stapten we weer op de boot. Later in de middag legden we aan in Stokmarknes waar het Hurtigrutenmuseum is. We hadden echter geen geluk. We zouden oorspronkelijk 45 minuten aan wal hebben, maar het aanmeren duurde een eeuwigheid en toen gingen de deuren niet open! Dat alles duurde zo lang dat we net een kwartiertje hadden om dit, overigens mooie museum, te bekijken. Erg jammer.
De natuur had echter een goedmakertje voor ons in petto; de Raftsundetfjord. Deze nauwe fjord geldt als het mooiste stuk van de route en dat was niks teveel gezegd. De late middagzon scheen haar oranje licht op de witte besneeuwde bergen waardoor het onwerkelijk mooi werd. Het was steen en steenkoud aan boord, maar we konden er maar niet toe komen om naar binnen te gaan. Pas toen we na 26 kilometer het fjord achter ons lieten, gingen we ons ontdooien in onze hut.
Het diner deze avond was weer als vanouds; heerlijk dus.

Anoniem zei…
Ha Noormannen,

Vanuit een ver Italia een winterse groet. Fijn dat jullie toch nog het Noorderlicht gezien hebben. Wij waren een aantal jaren geleden ook behoorlijk onder de indruk van dit fenomeen. Ook de Lofoten/Vesteralen zitten in ons geheugen, bijzonder mooie natuur met heel mooi licht. Zal in de winter nog wel aparter zijn.
Wij hebben vandaag onze eerste dag in de sneeuw erop zitten. Heerlijk gewandeld, gegeten en van de natuur genoten. Zojuist in het zwembad gelegen en sauna genuttigd. Opmaken voor het diner, je kunt het slechter treffen. Have fun en ciao.