Hurtigruten dag 7

Toen we wakker werden lagen we in het haventje van Vadsø. Tijdens ons ontbijt wilde het schip weer wegvaren, maar daar kwam weinig van. Er bleek een motorstoring te zijn waardoor we niet konden vertrekken. Meteen paniek bij een hoop mensen die in Kirkenes een vlucht moesten halen. Toen het mankement langer bleek te duren dan gepland, werden deze passagiers met een bus naar Kirkenes gebracht; een rit van 140 km over besneeuwde wegen. Wij namen ons gemak. We zouden vanzelf wel weer een keer vertrekken. Dat bleek ook. Rond 11.00 uur was het mankement verholpen en voeren we richting het keerpunt van deze prachtige zeereis; Kirkenes.

In Kirkenes aangekomen, konden we meteen de bus in voor een excursie naar het sneeuwhotel waarvoor we ons hadden aangemeld. Het sneeuwhotel was leuk gemaakt, maar we moeten er niet aan denken om er te moeten slapen. Jeetje wat was het daar koud zeg! De matrassen waren één klomp ijs. Leuke foto's gemaakt en ook nog rendierenworst gegeten die daar geserveerd werd.

Naast het sneeuwhotel was een klein Samen-kamp, compleet met authentieke tent en rendieren. Het geheel was er wel voor toeristen neergezet, maar toch. Veel foto's gemaakt van de rendieren. Deze middag hebben we ook nog een huskykennel bezocht. De honden hadden een hoop herrie, maar lieten zich ook aaien.
Terug aan boord, bleken er veel passagier uitgescheept te zijn waaronder een grote groep Fransen (mooi!). Daardoor is het rustig geworden aan boord.

's Avonds heerlijk gedineerd met onze Duitse tafeldame (de andere is in Kirkenes uitgescheept). We zijn inmiddels helemaal gewend aan het rustige tempo van het leven aan boord. We genieten volop en komen helemaal tot rust.