Elfstedenpad, etappe 06

Vandaag een makkelijke dag. Geen zware rugzak maar een dagrugzakje en een redelijk korte etappe van nog geen 20 kilometer. Maar eerst ontbijt in het hotel. Van een lijst met ingrediënten konden we een keuze maken. Daar stond eindelijk eens een keer gerookte zalm op. Ron helemaal blij. Samen met Griekse yoghurt, muesli, vers fruit en vers geperste jus d’orange was het een prima ontbijtje.
Om aan de zesde etappe te kunnen beginnen moesten we eerst met de trein naar Stavoren. Die trein reed maar één keer per uur waardoor we redelijk laat aan onze wandeling begonnen. In de lucht hingen zware wolken waar, bij aankomst in Stavoren, een beetje regen uit viel. Dat duurde gelukkig niet lang en konden we beginnen aan onze tocht terug naar Workum.
De eerste kilometers liepen over de IJsselmeerdijk. Aan de ene kant het water met zeilbootjes, aan de andere kant grasland en brede sloten. Op de dijk zelf graasden veel schapen. Toen op een gegeven moment de boer met een autootje de dijk op kwam gereden, kwamen de schapen en masse naar de boer gelopen wat een mooi gezicht was.

De dijk was lang. Erg lang. We hadden bijna 10 kilometer gelopen voordat we Hindeloopen naderden. Voor het plaatsje waren veel mensen op het IJsselmeer bezig met kitesurfen, wat een mooi gezicht was. Het waaide hard wat het kitesurfen extra uitdagend maakte voor de surfers zelf en extra mooi voor ons die foto’s wilden maken.
Hindeloopen bleek een heel leuk stadje met allerlei grachtjes, oude pandjes aan smalle straatjes en een gezellig drukke haven. Dat vonden meer mensen want het was er druk. Het feit dat het zaterdag was en mooi weer, zal er aan mee hebben geholpen, maar je kon je bijna over de koppen lopen. Wij gingen eerst op zoek naar de VVV voor de zesde stempel. Daarna dronken we koffie op een terrasje voordat we naar het haventje slenterden om daar onze meegebrachte suikerbollen op te eten bij wijze van lunch. Al etend bekeken we het scheepvaartverkeer in de haven en waren we stiekem jaloers op al die booteigenaren.

Tussen Hindeloopen en Workum liggen slechts 5 kilometers. Wij overbrugden die afstand over een dijk met honderden schapen. Ook voor de kust nabij Workum waren mensen aan het kitesurfen. Hier was het veel drukker en heel de lucht was gevuld met kleurrijke kites. Een prachtig gezicht. Langs de jachthaven liepen we Workum in. Hier liep de route nog door heel het dorp. Ook vandaag was het druk in het stadje en veel mensen op de grote terrassen. Toen wij klaar waren met de etappe, bezochten we het Jopie Huisman museum. Hier waren we al eens eerder geweest, maar we vinden de schilderijen van deze man zo mooi, dat we ze nog eens wilden zien.
Nadat we wat boodschappen hadden gedaan gingen we naar ons hotel. Voor deze nacht hadden we de beschikking over een extra luxe kamer. We hadden de beschikking over een slaapkamer met Hästens bedden, een aparte zitkamer en twee badkamers waarvan eentje met een jacuzzi. Natuurlijk vulden we de jacuzzi en daarna genoten met allerlei tapashapjes en een lekker drankje van de avond.