Mekong delta

Vandaag de start van onze blok door de Mekong delta en uiteindelijk onze bootreis over de Mekong naar de Cambodjaanse hoofdstad Phnom Penh. Weer stipt op tijd werden we opgepikt uit ons hotel in Saigon door een mannetje en konden we, met nog zo'n zestien anderen, plaatsnemen in een grote bus. De gids, Thau, was het eerste uur zowat volcontinue aan het woord met uitleg over zowat alles over Vietnam en haar samenleving. Op een gegeven moment was ie zelfs aan het zingen. Door alle verhalen van Thau wisten we dat de Mekong delta de grote rijstleverancier is en ook worden er gruwelijk veel fruitsoorten verbouwd. Door het klimaat en de rijke grond, kan er maar liefst drie keer per jaar rijst worden geoogst.
De rit naar het plaatsje Cai Be duurde zo'n drie uur en werd onderbroken door een stop bij een soort van wegrestaurant. In Cai Be lieten we onze bagage achter in de bus en stapten we over in een bootje voor een tocht naar één van de vele watermarkten die je hier vind. Door de enorme hoeveelheid waterwegen is het logisch dat verreweg het meeste vervoer per boot plaats vindt. De markt in Cai Be betrof een groothandelsmarkt waar de goederen, vooral groenten en fruit, in grote hoeveelheden werden verhandeld. Doordat we aan de late kant waren, waren de meeste handelaren al weer vertrokken. Toch bleef er nog genoeg te zien en te fotograferen.
Na de markt bezochten we een fabriekje waar ze een soort van popcorn maakten en andere zoetwaren gemaakt van rijst. Leuk om eens te zien en lekker om te proeven maar eigenlijk ging het natuurlijk om de verkoop van al die waren aan de toeristen. Nog voor de lunch stopten we bij een groot huis op één van de eilanden in de delta voor een demonstratie van traditionele Vietnamese muziek. Een groot fan van deze muziek zullen we wel niet worden. Gelukkig stond er een hoop lekker fruit op tafel zodat we tijdens het concert konden smullen van o.a. Jackfruit, meloen en pomelo.
Met een roeibootje werden we naar een restaurant gevaren waar we een vooraf samengesteld menu voorgeschoteld kregen. Dat wil zeggen; Ron, want het menu bevatte veel vis en dat is aan Nicky niet besteedt. Aardigheidje hier; in de tuin hield de familie een python van 40 kilo als huisdier. Als we wilden werd het monster in je nek gelegd. We hebben er maar vriendelijk voor bedankt.
Na de lunch voeren we naar de markt in het plaatsje Vinh Long. Dit was helemaal een fotografisch paradijs. Al die mensen en al die kleuren. Jammer dat het er af en toe stonk, vooral op de grote visafdeling, maar het was erg leuk om hier op ons gemak doorheen te slenteren.
's Middags voeren we gedurende drie uur door de delta en genoten van het zicht op de oevers en het dagelijkse leven op het water. Net toen de zon onderging voeren we de grootste stad van de delta, Can Tho, binnen en namen we onze intrek in een prima hotel. Onze bagage stond al netjes in de lobby. Voor het diner gingen we de boulevard op en vonden een openlucht restaurant waar erg veel lokae mensen zaten te eten. Ook wij genoten van een prima maaltijd. De totale rekening bedroeg na afloop zo'n $5,00. Dat is nog eens dineren.