De tempels van Angkor, dag 2

Vandaag weer een dag om de geweldige tempels van Angkor te bekijken. Nu niet met een gids maar lekker op ons eigen. We hechten sowieso niet zo veel waarde aan een gids. Veel liever bekijken we al het moois in eigen tempo. Uit boeken halen we de noodzakelijke en interessante info. Over de tempels van Angkor hadden we gisteren voor $5 een prachtig boek vol met kleurenfoto's en veel achtergrondinfo gekocht. Gewapend met die kennis en voorzien van een gehuurd fietsje, togen we naar een aantal tempels die we nog niet gezien hadden. Rijden op de fietsjes viel nog niet zo mee. Ze waren eenvoudigweg te klein voor ons. Daarom ging het maar langzaam vooruit, ook omdat het al vroeg in de morgen snikheet was. Onze meegenomen watervoorraad was al zowat op voordat we de eerste tempel bereikten.

Als eerste gingen we terug naar de terrassen in Angkor Thom. Daar waren we gisteren te kort geweest naar onze zin. Nu slenterden we op ons gemak langs alle reliëfs.
Onze eerste nieuwe tempel was Preah Khan, ten noorden van Angkor Thom. In deze grote tempel troffen we voortreffelijke reliëfs en verrassende doorkijkjes aan. Hier brachten we geruime tijd door voordat we aan de lunch gingen bij één van de vele tentjes die net buiten de tempel stonden. Rustig een tempel uit komen is hier onmogelijk. Door tig mensen word je aangesproken om toch vooral bij hen iets te kopen. Dat varieert van ananas, mango, bananen, water, frisdrank tot eten of ansichtkaarten of muziekinstrumenten. Helemaal dol wordt je er af en toe van, zeker als de verkoper vasthoudend is wat ze eigenlijk altijd zijn.
Onze lunch smaakte prima en vol nieuwe energie stapten we weer op onze fietsjes en reden verder naar een aantal afgelegen tempels. Het voordeel van deze tempels is dat ze veel minder bezoekers trekken en dat je er in alle rust kunt rond dwalen. Vooral de verst weg gelegen tempel Ta Som was een juweeltje met maar weinig bezoekers.
Nadeel van die ver weg gelegen tempels is dat je het hele takkestuk weer terug moet fietsen. Bij Ta Som waren we maar liefst 18 kilometer van ons hotel verwijderd. Op een fatsoenlijke fiets en met fatsoenlijke temperaturen, is dat niks, maar nu een hele opgave. We dronken veel water, maar dat zweetten we meteen weer uit. Al onze kleding was daardoor kletsnat.
Aan het einde van de middag waren we weer bij Angkor Wat. Op deze tijd staat de zon op z'n mooist de tempel te beschijnen. Normaal gesproken dan toch. Nu verschenen er steeds meer wolken aan de hemel en net toen we de tempel binnen liepen, begon het zowaar te regenen. Lang duurde de bui niet en het koelde zowaar wat af.
Het laatste stuk terug naar het hotel was zwaar. We waren moe en ons zitvlees was rauw van het zitten op die kleine zadeltjes. We waren dan ook blij om de fietsjes weer in te kunnen leveren. We doken daarna meteen het zwembad in om af te koelen.
's Avonds aten we weer in het gezellige uitgaanscentrum van Siem Reap en bezochten daarna nog een keer de nachtmarkt. We kochten er een aantal beeldjes voor ons WC-museum. Morgen nog een dagje naar de tempels van Angkor.

Anoniem zei…
Neem een fietstaxi, echt een aanrader. Mannetje fietst voor je, jij zit lekker overdekt met je watertje overal van te genieten. Kost ook niet echt veel hoor. Wij hebben er echt van genoten en gelachen om die domme hollanders die persé wilden fietsen. Veel te warm voor. Echt, neem een fietstaxi. Veel leuker. Groetjes, COen en Marlies
Annelieke zei…
hoi reizigers,

Het blijft leuk om jullie verhalen te volgen. Inmiddels is het een gewoonte geworden om dit te doen. Maar ik denk dat het nu toch wel zo'n beetje op z'n eind gaat lopen. Jullie reis zit er volgens ons bijna op.
Wij maken ons klaar voor de wintervakantie, we vertrekken a.s. vrijdag naar bella Italia en gaan genieten van de winterse bergen en wandelingen.
Veel plezier nog de komende dagen en tot in Nederland!