Hanoi

Deze dag hadden we zowat een hele dag in Hanoi door te brengen. Doordat we over een paar dagen nog weer zo'n dag hebben, konden we rustig aan doen. Hanoi is best leuk maar zoveel is er ook weer niet te zien. Voordat we de deur uitgingen, moesten we eerst even ons hart luchten bij de mensen van de organisatie die dit deel van onze reis hadden geregeld. We hadden namelijk nog steeds geen extra informatie gekregen en wisten onvoldoende wat ons te wachten staat. We hadden geen tickets, geen vouchers, geen informatie. Het meisje had alleen onze vliegtickets maar beloofde achter de info aan te gaan. We vertrouwden er maar op en gingen op pad. Ondanks dat het al bijna tien uur was, was er weinig leven op straat en dat is heel ongewoon voor een stad als Hanoi. Oorzaak was het Vietnamese nieuwjaar, Tet. Wel jammer want de drukte van de oude wijk is wat het hier zo leuk maakt.
Onze eerste bestemming was het Hoa Kiem meer en daarna de kathedraal van Hanoi. Echter wat we onderweg allemaal tegen kwamen was eigenlijk veel leuker. Mensen die op straat hun handeltje hadden uitgestald, straatjes die versierd waren met vlaggen vanwege Tet of een verborgen Chinees tempeltje. Alles even kleurig en steeds een foto waard.
We liepen wat kriskras door de oude wijk voordat we naar de grootste en mooiste tempel van Hanoi liepen; De Literatuurtempel. Of het nu vanwege Tet was of dat het altijd zo is, maar het was er gruwelijk druk. Voor de muren van de tempel zaten tientallen caligrafen, veelal in traditioneel kostuum, hun kunsten te vertonen. Voor een paar centen kon je hier een spreuk op een stuk papier laten caligraferen. Omdat die mensen zo druk waren met schrijven, konden wij, ongemerkt, hele mooie foto's maken. De tempel zelf was beredruk.
Vanwege Tet was bijna iedereen vrij en ging men massaal leuke dingen doen, net als wij. Door die drukte was het mooi foto's maken van Vietnamezen die op hun paasbest gekleed gingen. Ook de tempel zelf was zeker de moeite waard. Hier geen Boeddha's maar beelden van personen die er voor Vietnamzen toe doen zoals Confucius of Ho Chi Minh. Mensen hadden dikke pakken met bankbiljetten van 500 Dong (2 cent) die ze bij deze beelden of bij altaartjes achterlieten als offer. We waren een hele tijd zoet in de tempel.
Nadat we het hele eind van de tempel naar het Hoa Kiemhadmeer hadden gelopen, lunchten we op een terrasje aan het water.
Op een schiereilandje in het Hoa Kiemmeer ligt de Ngoc Son tempel. Ook deze bezochten we en hier was het zo mogelijk nog drukker dan in de Literatuurtempel. Dat kwam wellicht ook doordat er een gebedsdienst aan de gang was. Vrouwen in fel gekleurde gewaden waren vor de tempel aan het dansen en vrouwen in rode traditionele gewaden brachten offers. Prachtitg om te zien.
We gingen bijtijds naar ons hotel terug omdat we vroeg moesten dineren. Om haf acht zouden we namelijk worden opgehaald voor onze treinreis naar Lao Cai. We gingen voor het diner naar hetzelfde restaurantje als gisteren. Nu was het er erg druk en het duurde dan ook een hele tijd voordat we ons eten hadden. Daardoor was het snel eten, afrekenen en weg.
Stipt om half acht werden wij en nog vijf anderen opgepikt door een busje en naar het treinstation gebracht. Daar pas ontvingen we de benodigde treinkaartjes. Omdat het een nachttrein was hadden we twee bedden in de softsleeperklasse. Prima bedjes om op te slapen. We deelden de coupé met een Duits echtpaar dat ook dezelfde excursie naar Sapa ging doen. Omdat de trein 's morgens om half zes al in Lao Cai aan zou komen en wij dus erg vroeg uit de veren moesten, gingen we, nadat we nog wat gedronken hadden, al om een uur of tien slapen.