Dag 15 - Snorkelen op Pigeon Island

Toen we deze morgen naar het ontbijt liepen zagen we op het strand een lange rij mannen aan een touw staan sjorren. Het leek een beetje op touwtrekken, alleen zagen we geen tegenpartij en verdween het touw in de zee. Toen we gingen kijken bleek het te gaan om mannen die een sleepnet aan het binnenhalen waren. Honderd meter verderop stond ook een rij mannen te sjorren. Zij hadden het andere touw van het sleepnet vast. Mooi voor wat foto’s.
Het ontbijt viel niet tegen en was in buffetvorm. Dat hebben we in Sri Lanka nog maar één keer eerder gezien en dat was in de sjieke Cinnamon Lodge in Habarana. Om half negen was Hamit er weer en hij reed ons naar een strandje een paar kilometer verderop waar vandaan we met een bootje naar Pigeon Island werden gebracht om daar te gaan snorkelen.
Op Pigeon Island is eigenlijk helemaal niks. Er wonen geen mensen en er staan geen gebouwen, afgezien van een keetje voor de “snorkelpolitie”. We hadden afgesproken dat men ons vier uur later weer kon ophalen. Toen wij begonnen met snorkelen was het nog niet druk. Dat veranderde echter snel toen de ene na de andere boot met snorkelaars aanlegde op het eiland. We gingen om en om snorkelen zodat de ander op onze spullen kon passen. Het was er lekker snorkelen. Vanaf het strand hoefde je maar 10 meter te zwemmen om tal van vissen en mooi koraal te kunnen zien. We zagen er zelfs haaien. Het water was heerlijk van temperatuur maar niet helemaal helder. Dat kwam door al die snorkelaars die de bodem omwoelden.
Hoe leuk het snorkelen ook was, na drie uur hadden we het wel gezien. Gelukkig konden we meteen met een boot mee naar het vasteland. Daar gingen we lunchen in een poepsjiek hotel. Het eten was er prijzig maar we kregen zoveel eten voorgeschoteld, dat we de helft niet opaten en lieten inpakken in een doggybag. Zo hadden we meteen ons diner geregeld.
Voor de middag had Hamit een lagune-safari geregeld. Met een bootje zouden we zo’n twee en een half uur door een lagune varen om allerlei beesten, zoals krokodillen en slangen ect. te spotten. Het bootje zag er netjes uit met een bankje en een tafeltje onder een afdakje tegen de felle zon. We kregen ook meteen een koel drankje aangeboden. Het begon dus goed. Maar daar bleef het wel bij. De motor van het bootje vertoonde kuren, vanwege eb stond het water zo laag dat we niet overal konden komen en alle dieren bleken op vakantie te zijn. Behalve wat vogels dan, die thuis waren gebleven. En als toppunt werden we al na anderhalf uur weer aan wal gedropt. We waren dan ook niet tevreden en omdat wij niet tevreden was, was Hamit ook niet tevreden. Na een discussie met de booteigenaar kregen we een klein deel van ons geld terug, maar het bleef een dure, onbevredigende excursie.
Om half vijf lieten we ons afzetten bij het hotel. ’s Avonds aten we de rest van onze lunch als diner en er ging een rol Oreo’s achteraan bij wijze van toetje. Nicky moest nog even flink aan de bak toen ze een ketel met water om liet vallen in een poging om chocolademelk te maken. Later op de avond begon het te regenen wat het aantal dagen in Sri Lanka zonder neerslag tot nu toe brengt op slechts twee.