Dag 14 - Trincomalee

Na een laatste luxe ontbijt checkten we om tien uur uit. Het is voorbij met het luxe verblijf. Toen Hamit aan kwam rijden had hij een man bij zich in de auto zitten. Het bleek de man te zijn die twee dagen eerder had beloofd om met mooie beeldjes voor het WC museum naar het hotel te komen. We waren de man helemaal vergeten, maar hij was er toch. En wat mooier was, de beeldjes die hij bij zich had waren mooi. Ze waren wel duur maar toch kochten we er drie.
Na deze transactie reden we in de richting van Trincomalee aan de oostkust van Sri Lanka. Toen Ron liet vallen dat hij in Trincomalee ook wel in zo’n luxe hotel wilde verblijven, begon Hamit meteen te bellen om te bezien of dat geregeld kon worden. Dat lukte helaas niet omdat het hotel waar we geboekt hadden, geen refund gaf. Dat hadden we ook wel verwacht, maar het was mooi geprobeerd van onze trouwe chauffeur.
In minder dan twee uur reden we naar Trincomalee. Daar zette Hamit ons eerst nog af bij het verkeerde hotel. Even later stonden we dan toch bij het goede hotel. Voor de komende twee nachten slapen we in een soort van woonwagen op het terrein van een resort. Klein en niet te vergelijken met waar we vandaan kwamen.
Nadat we onze tassen op de kamer hadden gezet reed Hamit ons naar de oudste tempel in Sri Lanka. We moesten een uur rijden voor de tempel uit 528 voor Christus. Toen we er waren moesten we ook nog eens een paar honderd traptreden op en dat in die hitte. De tempel was wel aardig maar na een dag Polonnaruwa was het niks bijzonders. We hadden het dan ook best wel snel gezien daar. Vervolgens moesten we weer een uur terug naar Trincomalee. Onderweg stopten we bij een klein onooglijk tentje voor de lunch.
In Trincomalee lieten we ons afzetten bij het Fort Frederick. Een fort dat in 1624 werd gebouwd door de Portugezen. Thans is het een kazerne. We liepen we weg dwars door het fort omhoog en kwamen uit bij de prachtige Koneswaram-tempel. Dat is een hindoeïstische tempel waarvan alle beelden kleurrijk beschilderd waren. Het was er druk en handelaren hadden er een ware kermis van gemaakt. We bekeken de tempel op ons gemak en liepen daarna terug naar het centrum van de stad. Daar liepen we een eind door één van de winkelstraten. We kwamen eensgezind tot de conclusie dat Trincomalee een erg lelijke stad is. We namen snel een tuktuk terug naar het hotel.
Bij het hotel konden we zo het strand op lopen maar erg mooi was het allemaal niet. We bestelden een drankje bij de bar en stuurden de drone nog een keer de lucht in. De drone hadden we achteraf bekeken niet mee hoeven nemen. Sinds de aanslagen in Sri Lanka is het bijna overal verboden om met een drone te vliegen. Hier kon het gelukkig nog wel.
Omdat het hotel buiten het centrum ligt en er geen andere restaurants in de omgeving zijn, aten we ’s avonds in het hotel. Er waren weinig andere gasten en aanvankelijk zaten we er zelfs alleen. Het eten viel niet tegen. De rest van de avond zaten we in onze “woonwagen".