Dag 04 - Naar Galle en Unawatuna

Wat sliepen we heerlijk in het toch wel harde bed. Dat kwam natuurlijk door de overgeslagen nacht van gisteren. Toen de wekker om half zeven ging hadden we allebei nog geen zin om op te staan, maar er stond een druk programma op ons te wachten. Het ontbijt in het hotel bestond uit een schaal fruit en toast met ei. Prima weg te werken allemaal.
Om acht uur stond onze chauffeur Hamit op de stoep. Voordat we vertrokken maakten we hem duidelijk wat we wel en niet wilden gaan doen en zien. Vooral de “fabrieken" met een grote winkel ernaast verdwenen allemaal uit het programma. Hamit vond het allemaal prima waarna we op pad gingen. Het weer zag er een stuk vriendelijker uit dan gisteren. Toch viel er af en toe nog een spatje regen.
We hadden Hamit gezegd dat we onderweg regelmatig wilden stoppen als er iets moois of leuks te zien was en dat had hij goed begrepen. Nog voordat we Negombo uit waren waren we al bij twee kleurrijke kerken gestopt voor wat foto’s. Hamit laveerde de auto door het drukke en absoluut chaotische verkeer. Vooral toen we in de buurt van Colombo kwamen was het druk op de weg en was het wonder dat er geen ongelukken gebeurde omdat iedereen zomaar wat deed. We gingen Colombo niet in maar namen een snelweg naar het zuiden. Dat schoot goed op. Onderweg kregen we nog één keer een flinke regenbui maar daarna kwam de zon er door en zag alles er veel vriendelijker uit.
Bij een wegrestaurant dronken we een cappuccino om daarna verder te rijden. Bij de plaats Bentota gingen we van de snelweg af en reden we weer door allerlei plaatsjes. In  Ahungalla bezochten we een schildpadden opvanghuis. Hier werden de eieren van schildpadden uitgebroed om de kleine schildpadjes daarna op te kweken tot ze groot genoeg waren om ze in zee uit te kunnen zetten. Ook werden er schildpadden opgevangen die ledematen waren kwijt geraakt door plastic in zee. We kregen ook wat schildpadden in onze hand gedrukt voor een foto. Groot was het allemaal niet en we waren er in een kwartiertje weer weg. Wel leuk om even gezien te hebben.
Onderweg stopten we vervolgens nog bij een tsunami-monument, een grote staande Buddha, een Boeddhistische tempel in Hikkaduwa en bij een leuk haventje met kleurrijke vissersboten.
Het was al aardig in de middag toen we de stad Galle binnenreden. Hier gingen we op zoek in het Nederlandse fort wat je daar hebt liggen. We spraken met Hamit af dat hij ons over drie en half uur weer op zou pikken. De Nederlanders hebben het fort in de 16e eeuw gebouwd en veel staat er nog van overeind. De hele wijk is nu een nationaal monument en erg toeristisch. Ergens was dat ook wel leuk want er waren veel leuke winkeltjes en gezellige restaurantjes en barretjes. In één zo’n restaurantje gingen we lunchen. Daarna liepen we over de hoge wallen van het fort om de wijk heen. Het weer was heerlijk en we hadden een mooi zicht op de toch wel ruwe zee. We fotografeerden er op los want er was veel interessants te zien zoals een Nederlands hervormde kerk die net zo goed in Nederland had kunnen staan. Veel van de originele gebouwen stonden nog overeind. We hadden nauwelijks genoeg aan de afgesproken drie en een half uur. We kochten er ook nog een paar leuke beeldjes voor in ons WC-museum voordat Hamit ons weer oppikte.
Na een bezoekje aan een hindoeïstische tempel reden we naar Unawatuna, onze verblijfplaats voor de komende twee nachten. Hamit bracht ons eerst naar een schitterend hotel waar hij dacht dat we zouden gaan verblijven, maar helaas was het een ander hotel, weliswaar van dezelfde eigenaar, waar we moesten zijn. Dat was iets minder luxe maar lag wel prachtig aan het strand. Onze kamer ziet er wel prima uit.
We legden onze spullen weg en gingen naar het restaurant op het strand voor het hotel. Daar dronken we wat en genoten van een mooie zonsondergang. Later aten we er ook ons diner van deze dag. Morgen hebben we een iets rustigere dag en gaan we naar een blowhole en gaan we de steltvissers bezoeken.