Dag 06 - Udawaluwe NP

Vanmorgen vertrokken we alweer uit Unawatuna. Niet voordat we nog een ontbijt in het hotel hadden weg gewerkt. Het had afgelopen nacht veel geregend en ook nu waren de wolken in de lucht dreigend. Het duurde dan ook niet lang voordat de eerste regen van deze dag viel. Gelukkig zaten we in de auto voor de drie uur durende rit naar het Udawalewe National Park. Tot aan Matara ging het over de snelweg. Daarna werden het weer lokale wegen dwars door plaatsjes en vol met gevaarlijk maneuvrerend verkeer.
We stopten onderweg maar één keer. Dat was in Walasmulla waar een aardige Boeddhistische tempel stond. We dachten daar die bezienswaardigheid te gaan bezoeken maar eigenlijk waren wij de bezienswaardigheid. Zodra we het tempelterrein op kwamen gelopen kwamen er diverse jonge monnikjes op ons af de natuurlijk weer moesten weten waar we vandaan kwamen. Ze bleven ons volgen over het hele terrein gedurende ons bezoek.
Om elf uur waren we in ons hotel voor de nacht. Het was een prachtig complex in een parkachtige   omgeving en de kamer zag er goed uit. Wel waren we kennelijk de enige gasten. Het was wel heel erg rustig in het hotel.
Tegen twaalven reden we naar het Elephant Transit Home, zo’n vijf minuten rijden vanaf het hotel. Hier worden jonge olifantjes opgevangen wiens ouders er niet meer zijn. Er bleken maar liefst 80 olifantjes in het opvangcentrum te leven. Die werden om twaalf uur allemaal gevoerd waardoor ze dan ook allemaal aan kwamen gerend, uiteraard bekend met de dagelijkse routine. Eerst kregen ze een paar liter melk die middels een slang in hun monden via een trechter naar binnen werd gegoten. Daarna konden ze zich tegoed doen aan de tweede gang; verse bladeren aan een tak. Wij, de toeschouwers konden alles goed zien vanaf een heuse tribune. Er waren best veel mensen op af gekomen. Het entreegeld werd besteed aan het draaiende houden van het opvangcentrum, dus het geld was goed besteed.
Terug in het hotel lunchten we voordat we om twee uur in een open jeep stapten voor een safari in het Udawalewe National Park. We hadden een jeep voor ons tweeën, compleet met chauffeur. Hamit was de wildspotter. Het was even rijden naar het park. In het park zijn voornamelijk olifanten te zien. In aanvang spotten we echter voornamelijk vogels, vooral veel pauwen. Een kwartiertje nadat we aan de safari waren begonnen gingen de hemelsluizen open. We werden toch wel nat in de open jeep, ondanks het afdakje. Het bleef deze keer lang regenen en gedurende die tijd spotten we nauwelijks dieren. Alleen de olifanten waren zo groot dat we die nog wel konden vinden. De rijpaden waren door de overvloedige regenval veranderd in een waar modderbad. Eén van de andere jeeps kwam hopeloos in de modder vast te zitten. Wij konden gelukkig blijven rijden. Gelukkig klaarde het op een gegeven moment toch weer wat op en zagen we behoorlijk wat olifanten, sommigen van wel heel dicht bij.
Om kwart over vijf waren we weer bij het hotel waar we een drankje deden, deze keer op de kamer omdat het restaurant geheel verlaten was. Dat was nog steeds zo toen we om half zeven daar gingen eten. We waren de enigen in het restaurant en toch duurde het 40 minuten voor ons eten op tafel kwam. De ober had uit verveling de televisie maar aangezet. De discussies in het Srilankaanse parlement schalden luid door het restaurant totdat Ron aan de ober vroeg of de televisie uit kon. Later kwamen er nog wat andere gasten eten, maar toen waren wij al uitgegeten. De rest van de avond waren we weer op de gebruikelijke wijze druk.