Dag 03 - Naar Sri Lanka

Was het eerder bijzonder rustig op het vliegveld, toen het eindelijk tijd was om te boarden, was het retedruk. Het toestel naar Colombo bleek dan ook helemaal vol te zitten. Wij zaten nagenoeg helemaal achteraan. De vlucht zou zo’n vier uur duren. Door alle drukte op het vliegveld in Dubai, vertrokken we veertig minuten later dan gepland. Dat was balen want we hadden allebei behoorlijk wat slaap. Gelukkig werd het eten op tijd geserveerd waarna we wat konden slapen. Het lukte ons allebei om zo’n twee uurtjes slaap te pakken. Toen we wakker werden was het toestel al bezig aan de landing. De vlucht was prima verlopen, ware het niet dat men de airco op standje zuidpool had gezet waardoor we het behoorlijk koud hadden gehad.
Om iets voor achten landde het toestel op de luchthaven van Colombo. We waren snel door de immigratiedienst heen en met een stempel in ons paspoort rijker, begaven we ons naar de bagageband voor onze tassen. Hier werd ons geduld danig op de proef gesteld. Onze tassen kwamen nagenoeg als laatste op de band. Daardoor was het al over tienen toen we door de douane liepen op weg naar de chauffeur die al die tijd geduldig had staan wachten.
Onze chauffeur stelde zich voor als Hamit en was een goedlachse man die ons meteen welkom heette met een bloemenkrans. Hij nam ons meteen mee naar een zwarte Toyota Prius die de komende 17 dagen ons vervoermiddel is. Al meteen werd ons duidelijk waarom je in dit land niet zelf moet rijden. Al pratend laveerde Hamit door het chaotische verkeer en stuurde de auto van links naar rechts over de weg, steeds nauwelijks ander verkeer ontwijkend.
Vanaf het vliegveld reden we door een lelijk maar druk bebouwd landschap naar de stad Negombo naar het hotelletje voor de eerste nacht in Sri Lanka. Het weer kon beter, veel beter. Af en toe vielen er druppels en aan de grote plassen op de wegen te zien had het er behoorlijk veel geregend de laatste tijd. Nog erger was dat de weersvoorspellingen geen verbetering laten zien.
Nadat we onderweg wat geld hadden gepind, reden we naar hotel The Binnacle in een smal straatje vlak naast het strand. Het hotel was een “hidden gem”, van buiten onopvallend, van binnen prachtig, compleet met zwembad.
Voordat we incheckten hadden we het met Hamit over de te volgen route voor de komende dagen. zelf hadden we een aantal dingen uitgezocht, maar Hamit had duidelijk z’n eigen voorstellen voor de bezienswaardigheden onderweg. Daar zat opvallend vaak een winkel of fabriek met winkel bij. Dat gaan we dus niet doen.
Nadat we ons wat hadden opgefrist op de prachtige ruime kamer, sliepen we een kleine twee uurtjes om de overgeslagen nacht wat te compenseren. Genoeg opgefrist gingen we daarna op pad voor onze lunch. Om bij de hoofdweg met alle restaurantjes te komen moesten we door een compleet overstroomde straat banjeren. Gelukkig kunnen Teva’s heel goed tegen water. Vlak bij het hotel vonden we een gezellig restaurantje met terras waar we wat aten en dronken. Uitzicht op het strand en de zee was gratis inbegrepen. Wel was het strand nagenoeg leeg door het slechte weer.
Na de lunch liepen we langs de hoofdweg in de richting van het centrum van Negombo. Dat centrum was toch wat verder weg dan we dachten dus daar kwamen we deze middag niet. Negombo is geen mooie stad. Hij is heel erg rommelig. Onderweg werden we geregeld aangesproken door tuktuk-chauffeurs die hun diensten aanboden. We weigerden vriendelijk waarna we dan ook steeds met rust gelaten werden.
Omdat we nog steeds een beetje duf waren, gingen we terug naar het hotel. Daar bestudeerde we het plan voor de volgende dag en kwamen tot de conclusie dat we dat plan compleet om gaan gooien.
De avond was er voor het diner. Vlakbij het hotel vonden we een leuk uitziend restaurant met een uitgebreide menukaart. We aten er allebei een Srilankaans gerecht dat heerlijk smaakte. Met meer dan voldoende eten en drinken in ons lijf togen we weer naar het hotel. Daar waren we druk met de voorbereidingen voor morgen en namen we, noodgedwongen, een koude douche. We lagen op tijd in bed, wat niet zo gek is als je een nacht slaap hebt overgeslagen. We verwachten dat we morgen wel door de jetlag heen zijn.