Ottawa - Renfrew

Dankzij wat bewolking zakte de temperatuur niet zo veel zodat we goed hadden kunnen slapen. Het was gelukkig ook droog gebleven. Toch was de tent nat vanwege de dauw. Toen we wakker werden was het mistig maar die dreef snel weg dankzij de zon. Na het ontbijt reden we naar een groot winkelcentrum aan de rand van Ottawa waar we de auto gratis konden parkeren en namen de bus naar het centrum van de stad. Dat ging erg soepel. We stapten vlakbij Parliament Hill uit de bus. Het was iets voor tienen en we haastten ons naar het parlement gebouw om de wisseling van de wacht te kunnen zien, maar toen we daar aankwamen, viel er niks bijzonders te zien. Bij het bezoekerscentrum hoorden we dat de wisseling van de wacht gisteren voor het laatst dit seizoen was geweest. Pech dus. Dan maar de gebouwen bekijken en fotograferen.
Na ons bezoek aan het bezoekerscentrum, dronken we koffie bij Tim Hortons voordat we ons aanmeldden voor een tour in het parlementsgebouw. Om half twaalf konden we mee. Toen het zover was, gingen al meer dan twintig minuten van de tour voorbij met veiligheidsmaatregelen. Ze waren zelfs strenger dan bij de US Customs. Alles moest uit de zakken en zelfs nadat de tas door een metaaldetector was geweest, moest hij open worden gemaakt. Toen de tour dan uiteindelijk begon werden we langs de tweede en eerste kamer geleidt en door de schitterende gangen. De student die de rondleiding gaf, deed dat best leuk. Helaas konden we niet in het mooiste deel van het gebouw; de bibliotheek omdat die al drie jaar wordt gerenoveerd. Na de tour mochten we nog de Peace tower in. Dat is de grote toren boven op het parlementsgebouw. Het was er echter zo druk dat we van deze gelegenheid afzagen.
Via weer een chique Fairmont hotel, liepen we naar de Byward Market. Dit is een markt die hier al meer dan honderd jaar wordt gehouden. Op zich was er niks bijzonders aan te zien maar er was ook een soort van foodcourt waar we lunchten.
Eenmaal weer buiten, zagen we op straat een hoop volk en diverse camerateams en een boel politie. We kregen te horen dat de Rolling Stones, die gisteren in Ottawa een concert hadden gegeven, hier misschien zouden komen. Er was buiten dit circus echter niets te zien van de rockende opa’s. Wel jammer eigenlijk.
Via de Notre Dame basiliek en het museum of Beaux Arts, liepen we naar een brug voor een blik op de parlementsgebouwen vanaf de Ottawa-rivier en de sluizen van het Rideau kanaal. De rest van de middag liepen we nog wat door de stad in de buurt van Parliament Hill, maar we hadden de stad eigenlijk wel gezien.
We namen de bus naar het winkelcentrum en pakten daar de auto weer. We wilden namelijk nog een eind richting het Algonquin park rijden zodat we morgen niet zo ver hoefden te rijden. We zaten midden in de middagspits, maar toch waren we redelijk snel Ottawa uit. Op zo’n dertig kilometer van het plaatsje Renfrew werd de lucht plotseling erg donker en zagen we lichtflitsen in de lucht. Voor we het wisten reden we in een wolkbreuk. Het regende zo hard dat Ron de auto een tijdje aan de kant zette.
Van kamperen zagen we deze dag maar af. In Renfrew vonden we een leuk motelletje voor een redelijke prijs. Op de televisie zagen en hoorden we de berichtgeving over de orkaan Katrina die het zuiden van de VS had bezocht als een categorie 5 orkaan en nu richting Canada kwam. Niet als orkaan maar als een tropische storm. Men verwachtte voor woensdag maar liefst 120 millimeter regen voor Ontario. Daarover maakten we ons best zorgen omdat we hadden uitgezien naar ons bezoek aan dit immense park. Hopelijk zou het meevallen.
’s Avonds aten we in het restaurant bij het motel. We aten heerlijk in een Schotse pub. Verder werd dit verhaal bijgewerkt en werden de foto’s op de laptop gezet.