Montreal

We hadden een wekker gezet, maar die hadden we niet nodig omdat er al vroeg allerlei activiteit was op het tentenveldje. Helaas regende het een beetje. We moesten er vandaag vroeg uit want de shuttlebus zou al om negen uur klaar staan. Ruim op tijd stonden we klaar en gelukkig was de bus op tijd. In ruim een half uur werden we naar downtown Montreal gereden waar we bij de plaatselijke VVV eerst de bus moesten betalen. Daarna konden we de stad gaan verkennen. We hadden op een plattegrond een route uitgezet en bezienswaardigheden aangestreept. Helaas regende het nog steeds een beetje. Niet constant en hard, maar vervelend genoeg en natuurlijk zouden de foto’s vandaag wat somber worden.
We kochten eerst een metrokaart voor CAD 8,- zodat we vandaag niet alles zouden te hoeven lopen.
Met de metro gingen we daarna naar Champs de Mars waar het stadhuis in de buurt ligt. Omdat het zondag was, was het stadhuis dicht en namen we wat foto’s van de buitenkant. Daarna liepen we naar de Marché Bonsecours. Volgens de boeken was het een levendige markt, maar alles wat we er zagen waren kille boetiekjes en galeries. Vlug verder dus. De straten in dit deel, Old Montreal, deden erg Frans aan met de kinderkopjes en de leistenen gebouwen waaraan altijd wel iets mankeerde. Er waren veel cafeetjes en terrasjes, maar omdat het nog vroeg was op deze zondagmorgen en het slecht weer was, was er nog niet veel klandizie voor de lokale middenstand. Wij vonden een koffietentje voor de broodnodige cafeïne voordat we naar de grootste attractie in dit deel van de stad gingen; de Notre Dame basiliek. Hier was het een drukte van belang. Veel toeristen en ook veel zogenaamde calèches, koetsjes getrokken door paarden. We moesten CAD 4,- entree voor de basiliek betalen. Het bijzondere aan deze kerk is dat het zeer grote en rijk versierde altaar van achteren met blauwe lampen werd aangelicht, wat een heel aparte sfeer gaf. Het was wat donker in de kerk waardoor fotograferen wat moeilijk was. Toch deden we mee met de vele honderden toeristen en knipten er vrolijk op los. De Notre Dame is ook de eerste kerk met een winkeltje er in die we ooit zagen. Wellicht typisch Amerikaans, maar apart voor ons. In het winkeltje werd religieuze artikelen verkocht.
We bleven ongeveer een uur in de Notre Dame en toen we buiten kwamen, was het weer wat opgeklaard en in ieder geval droog. We namen de metro naar het Quartier Latin voor de lunch. Deze buurt, genoemde naar z’n Parijse voorbeeld, is volgepropt met restaurantjes en cafeetjes. Wij kwamen uit bij een vertrouwde Subway voor een heerlijk broodje dat, zoals gewoonlijk, weer helemaal volgepropt zat met allerlei lekkers. Terwijl we er zaten te eten stond er heel leuke muziek op. Ron vroeg aan de serveerster wat voor muziek het was en kreeg de naam van de band keurig op een briefje.
Na een wandeling door de levendige buurt, namen we de metro terug naar de Oude Haven. Dit gebied aan de Sint Lawrence rivier is recent helemaal opgeknapt en we keken er een tijdje rond. Er lagen leuke bootjes in de jachthaven en dat is altijd leuk voor wat mijmeringen over wat wij zouden doen als we veel geld hadden. Helaas begon het weer te regenen en daarom namen we de metro naar downtown Montreal. Als we dit deel van de stad vandaag ook nog konden bekijken, waren we “klaar” met Montreal en konden we morgen verder naar Quebec City.
Downtown Montreal heeft vooral veel moderne hoogbouw. Toch stonden er ook wat leuke, oudere gebouwen in dit deel. Zo bezochten we nog de Mary, queen of the world kathedraal. Niet zo mooi als de Notre Dame, maar toch een bezoekje waard.
Na een drankje op een terrasje op Dorchester Square liepen we nog even het winkelgebied in. Hier waren alle winkels open, zondag of niet. In een platenzaak vond Ron de CD die we eerder bij de Subway hadden gehoord. Natuurlijk werd die gekocht. Daarna hadden we nog een half uurtje voor wat bezichtigingen. Zo liepen we nog door de campus van de McGill universiteit voordat we de shuttlebus terug naar de camping namen. Die reis duurde meer dan een uur omdat eerst een andere camping werd aangedaan. Daardoor waren we pas om half zeven terug op de camping. Tijd voor wat eten. Ron gooide echter per ongeluk z’n bord de grond en was daardoor erg snel klaar.
Voordat we opnieuw werden lek gestoken door de muggen, pakten we onze laptop en camera’s en gingen in een overdekte ruimte met elektriciteit zitten werken aan dit verhaal en de foto’s.