Baie Saint Paul – La Malbaie

Dat Nicky de slaapzakken had gemaakt konden we merken. Ze bleven nu op hun plaats en we konden ons er in wikkelen. De temperatuur zakte echter zodanig ver naar beneden dat we allebei veel last hadden van de kou. Toen we ’s morgens wakker werden hadden we alle twee onze truien aan en Ron had zelfs sokken aan in bed. De komende nacht zouden we nog meer kleding aan moeten trekken voor het slapen gaan. Gelukkig scheen de zon ’s morgens al lekker en konden we wat opwarmen. Al om half tien waren we van deze veel te dure camping weg op weg naar Tim Hortons voor een lekkere warme bak koffie. Daar kwamen we gelukkig van bij en de truien konden uit.
Voordat we verder konden rijden, moesten we nog een nieuw propaangas tankje kopen zodat we vanavond konden koken. Bij een Esso pomp vonden we zo’n ding en nadat ook de tank van de auto was gevuld, konden we op pad.
Onze eerste stop was in Baie Saint Paul zelf. Gisteren waren ons de gezellige straatjes opgevallen en die wilden we nu te voet eens bekijken. Toen we er rond liepen viel het ons op dat er heel veel galerieën en boetiekjes waren. Eigenlijk waren er alleen galerieën en boetiekjes. Een beetje eenzijdig maar leuk om te zien.
Op weg naar het westen, kwamen we een paar kilometer buiten het dorpje bij een uitzichtpunt over de baai. Werkelijk prachtig om te zien. Ons doel was het eilandje Isle aux Coudres dat in de Saint Lawrence rivier ligt. Bij het plaatsje Saint Joseph de la Rive suisden we van een zeer steile helling af naar het gratis pontje. Dat ding bracht ons in ongeveer 20 minuten naar het eiland. Het eerste deel viel een beetje tegen vanwege grootschalige wegwerkzaamheden, maar iets verderop toonde het eiland z’n ware aard; kleine dorpjes, veel landbouw en een prachtige kustlijn. Bij Pointe de l’Islet genoten we van onze meegebrachte muffins als lunch en waren we een tijdje zoet met het fotograferen en filmen van de watervogels die er zaten waaronder veel reigers.
In het dorpje Saint Louis wilden we een windmolen bezoeken maar men vroeg een toegangsprijs van maar liefst 5 dollar. Dat was ons wat te gortig en we bekeken het simpele molentje wel van de buitenkant. De rest van het eiland waren we zo rond gereden omdat het maar 10 bij 3 kilometer betreft.
Toen we met de pont weer naar het vasteland wilden, was deze net weg en moesten we een half uurtje wachten. Voordeel was wel dat we vooraan stonden en als één van de eersten van de boot mochten rijden. Over de Highway 362 zijn we daarna naar La Malbaie gereden. Onderweg genoten we van de weidse uitzichten over de Saint Lawrence rivier die hier enkele kilometers breed is.
Iets over vieren kwamen we aan bij de camping die we voor de komende nacht hadden uitgezocht. Deze had zelfs een waterval! We hadden geleerd van gisteren en gingen eerst kijken en zochten een plekje uit voordat we incheckten. Deze keer stonden we op gras met water en elektriciteit, vlakbij de douches en WC’s. En dat voor elf dollar minder dan de dag ervoor.
Nadat de tent was opgezet en we wat chips hadden gegeten, gingen we de waterval eens wat nader bekijken. Grappig was dat je op terrassen langs het vallende water kon lopen. We namen ook de moeite om de waterval van onderen te bekijken. Daarvoor was wat klimwerk vereist. Wel leuk zo’n waterval op de camping. Hopelijk zouden we ’s nachts niet al te veel last hebben van het geluid van het water waardoor we uit bed zouden moeten om te plassen.
Terug bij de tent was het vaste prik; koken en computeren. Toen het donker werd, gingen we weer in de auto zitten om wat te lezen. We hadden allebei nogal wat slaap en lagen daarom al om half tien in bed.