Londen dag 3

Toen we vanmorgen wakker werden en naar buiten keken, zagen we een strak blauwe lucht. Dat was een flinke meevaller omdat er regen was voorspeld. Snel ontbijten dus en meteen op pad. We namen de metro en stapten uit in de wijk Bermondsey. Daar vandaan liepen we anderhalf kilometer naar de Tower Bridge. Vanaf die brug hadden we een mooi uitzicht op de Queens walk, het stadhuis, de HMS Belfast en de hoogbouw aan de noordkant van de Theems. We wilden eigenlijk naar de St. Katherine Docks, maar omdat ons die Queens walk zo leuk leek, pakten we die. Vanwege het prachtige licht maakten we talloze foto’s. Langs de oever van de Theems was een langgerekt kerstdorp, maar die hadden weinig klandizie vandaag. Al slenterend langs het water kwamen we uit bij Hay’s Galleria, een pracht van een overdekte hal met ook, hoe kan het ook anders, een kerstmarkt.
Ter hoogte van de London Bridge kwamen we uit bij Borough Market. Onder de sporen van het uitgebreide London Bridge station was een kleurrijke markt waar vooral erg luxe maar ook dure etenswaren werden verkocht. Naast de markt ligt de mooie Southwark kathedraal. Die bezochten we dan ook. Daarna was het tijd voor koffie. Daar hoef je in Londen nooit ver voor te lopen. Pal naast een oud zeilschip dat gerestaureerd werd, de Golden Hinde, vonden we een koffietentje en konden we een tijdje onze benen en voeten laten rusten. Niet te lang natuurlijk want we hadden nog veel op het programma voor vandaag staan.
Via de Southwark Bridge staken we de Theems over en liepen in de richting van de St. Paul’s kathedraal. Die stond er met die strakblauwe lucht prachtig bij. Het was al dik lunchtijd dus liepen we een broodjeszaakje binnen en werkten daar een broodje weg. Via de Millennium Bridge liepen we weer naar de zuidoever om weer via de London Bridge naar de noordoever te lopen. Daar moesten we om twee uur zijn omdat we gratis kaartjes hadden voor de Sky Garden. Op de 35e verdieping van een gebouw dat in Londen bekend staat als de Walkietalkie heb je een uitzichtsplatform met een fabelachtig uitzicht over de stad. We hadden geluk want wij konden nog op dat platform. Toen het even later begon te regenen, werd het platform gesloten. Nadat we binnen nog de eigenlijke Sky garden hadden bekeken, gingen we weer naar beneden op weg naar de volgende attractie op ons programma; Leadenhall Market. Deze overdekte markt is bekend uit de films van Harry Potter en is geheel uitgevoerd in Victoriaanse stijl.
En met het bezoek aan deze markt zat ons geplande programma er op. Omdat we nog tijd genoeg over hadden besloten we naar het British Museum te lopen dat op zo’n 3,5 kilometer van onze positie lag. En zo kwamen we langs de Royal Exchange en de Bank of England. Prachtige gebouwen die we meteen maar even meenamen in onze sightseeing tour. Via de gruwelijke lange straat Holborn liepen we westwaarts totdat we tegen vieren bij het British Museum kwamen.
We hadden slechts anderhalf uur voordat het museum de deuren sloot. Veel te kort voor een dergelijk groot maar vooral fantastisch mooi en interessant museum. Eigenlijk verdient dit museum een volle dag, maar die hadden we niet. Bovendien waren we ondertussen behoorlijk moe van al dat gesjouw. We liepen door diverse afdelingen waarbij de Egyptische afdeling de meeste indruk maakte. Hier vonden we ook de beroemde Rosetta Stone, de steen waarmee het hiërogliefenschrift kon worden ontcijferd. Door onze vermoeidheid schonken we niet de aandacht aan de duizenden kunstvoorwerpen die ze verdienden.

Om half zes, toen het museum de deuren sloot, liepen we naar de Stand en gingen daar dineren bij de Pizza Hut. We aten er prima. Om half acht waren we terug in onze hotelkamer. Gruwelijk vermoeid maar wat hadden we een leuke dag in deze fantastische stad gehad.