Hertogenpad - LAW Etappe 11

We waren vast van plan om het Hertogenpad nog dit jaar af te ronden. Omdat het inmiddels december is en we nog een weekje weg gaan en ook nog moeten werken, besloten we de laatste etappe deze dag te lopen, ook al was het geen zonnig weer. Het zou wel droog blijven en dat was voor ons voldoende.
We namen ’s morgens vroeg de trein naar Roermond. Die reis begon met billenknijpen want de trein was op deze vroege zondagmorgen al weer 5 minuten vertraagd en bij onze overstap in Venlo hadden we maar weinig speelruimte. Maar een geluk bij een ongeluk was dat de trein van Venlo naar Roermond ook 5 minuten vertraagd was zodat we toch redelijk op tijd daar aankwamen. Met de bus reden we vervolgens naar Roggel. Het laatste stukje naar de start van de etappe moesten we lopen. Onderweg zagen we een gezellig kroegje en voor we het wisten zaten we aan de koffie met een lekker stuk gebak.
Voldaan begonnen we daarna met de wandeling. Die leidde ons eerst door de tuin van zorgcentrum St. Elisabeth waar een nogal rare toren stond. Verder liepen we via het Leudal in de richting van Horn. Hoewel al december hadden nog steeds veel bomen behoorlijk wat blad. We schatten dat één herfststorm dat wel zal veranderen, maar voor nu zag het er mooi uit.
Nabij Horn werden we om het dorp heen geleid wat we best jammer vonden. Wij houden wel van wat bebouwing op z’n tijd. Het hoeft niet altijd alleen maar natuur te zijn maar we hielden ons keurig aan de GPS route en liepen tussen wat huizen en de uiterwaarden van de Maas naar het kasteel van Horn. Deze burcht uit de 13e eeuw was de moeite van het bezichtigen waard. Al was dat bezichtigen alleen van de buitenkant. Het kasteel wordt kennelijk nog bewoond en we konden niet naar binnen. We liepen een rondje rondom het kolossale gebouw en gingen toen verder naar de bruggen over de Maas. Op die bruggen was het razend druk en stond er zelfs file. Dat allemaal voor de Outlet in Roermond.
Zo tegen half twee liepen we Roermond binnen. In het centrum bezochten we eerst de grote Christoffel kathedraal. Behalve de mooie gebrandschilderde ramen waren er een paar mooie altaren. We liepen daarna verder naar de Markt waar het mooie stadhuis staat. Het bevreemde ons dat, hoewel Sinterklaas nog moet komen, alles al in kerstsfeer was. Waarschijnlijk een tegemoetkoming aan de vele duizenden Duitsers die hier komen. Wij vierden het voltooien van het Hertogenpad met een heerlijke lunch in een restaurantje aan de Markt.
Roermond is een leuke en mooie stad met veel winkels. Veel van die winkels waren open en we liepen door een aantal van die straten. In het overdekte Roercenter ontdekten we kerst en Sinterklaasversieringen pal naast elkaar. Wel een raar gezicht. Op het Munsterplein bezochten we de prachtige, 800 jaar oude, Munsterkerk waarvan één van de torens helaas in de steigers stond. De binnenkant was echter de moeite van een bezoekje waard.
Onze Hertogenpad eindigde bij het aparte Roermondscuptuur, pal tegenover het treinstation. Naast de letter “ROER" is een grote rode mond gemaakt. Best geinig. De trein bracht ons vervolgens weer thuis. We zijn nu aan het bekijken aan welke langeafstandswandeling we nu gaan beginnen. Het Krijtlandpad in zuid Limburg maakt een goeie kans maar het zal nog wel even duren voordat we daar aan beginnen.