Touren op Mallorca in een huurauto

De dag na de vierdaagse van Mallorca. We stonden niet veel later dan anders op want voor deze dag hadden we een auto gehuurd en we wilden een deel van het eiland gaan bekijken. Mooi op tijd kwam rond 9:15 uur een man de sleutel en de papieren brengen van onze huurauto. Het was niet de bestelde Opel Corsa want die waren er niet meer en daarom had men maar een groter type meegenomen, een Nissan Note. Dat deze auto vijf euro duurder was om te huren namen we maar op de koop toe.
Als eerste reden we naar Port d’Andratx. Dat is een plaatsje vlakbij Paguera. Dat bleek een mooi vissersplaatsje te zijn maar ook was er een grote haven waar flink wat grote jachten lagen. We slenterden wat rond in het haventje en door het dorpje. We besloten dat we hier best konden leven mocht dat nodig zijn. Na een goed half uur hier rond gebanjerd te hebben pakten we de auto weer en reden we richting de westkust van het eiland. Om daar te komen moesten we een bochtige weg door de bergen rijden waar het stikte van de wielrenners.
Eenmaal aan de westkust bleek dat de zee tientallen meters onder de weg lag. Dat gaf wel mooie uitzichten op het water en de rotsen. Hoewel de afstanden niet groot waren, duurde het toch behoorlijk lang voordat we op een bestemming waren. Dat kwam door de bochtige weggetjes waar je gewoon niet harder kon rijden dan ongeveer 40 km/h. Hoewel het droog was was het wel zwaar bewolkt en slechts af en toe kwam het zonnetje door de wolken gebroken.
Tegen de middag kwamen we aan in Valldemossa. In dit toeristische plaatsje heeft Chopin nog een tijd gewoond. Nadat we de auto hadden geparkeerd liepen we door het stadje. Hier was echt alles toegespitst op de vele toeristen die hier komen. Het stikt er van de terrasjes, restaurantjes en souvenirswinkeltjes. Ook heb je er een groot klooster waar Chopin heeft gewoond en dit klooster gingen wij bezoeken. We moesten er flink wat entreegeld voor betalen en in aanvang viel het ons allemaal een beetje tegen omdat het zo klein was. Ook mochten we er geen foto’s maken. Later bleek dat een tweede museum, een oud klooster, ook bij het entreekaartje hoorde. Hier mochten we overigens wel fotograferen. We lunchten hier op een bankje in de zon.
Na Valldemossa reden we naar Sóller. Hier konden we de auto parkeren in het centrum van de stad en liepen we naar het centrale plein. Op weg daarnaartoe zagen we al meteen het typische houten trammetje rijden waar dit plaatsje om bekend is. Op het centrale plein viel vooral de grote kerk op. Deze was echter gesloten. Echter nadat we op een gezellig terrasje een drankje hadden gedronken en een broodje had gegeten konden we alsnog de kerk van binnen bezoeken. Deze was echt de moeite waard. Ook bekeken we nog waar de oude trammetjes vandaan kwamen en we kwamen pardoes terecht in een tentoonstelling van aardewerk, ontworpen door niemand minder dan Picasso. Daarna slenterden we nog wat door de winkelstraatjes.
Laatste stop voor deze dag was Port de Sollér. Om er te komen deed onze navigatie app op de iPhone goede diensten. In dit plaatsje parkeerden we de auto in een parkeergarage en liepen we daarna naar de baai toe. Inmiddels was de zon volop gaan schijnen aan een wolkenloze, blauwe hemel. Op het strand lagen veel mensen maar weinigen waagden zich in het nog te koude water. Wij bekeken onder andere de vele boten die hier in het water lagen.
We hadden best wat langer hier willen blijven maar de huurauto moest voor zevenen weer worden ingeleverd en daarom zat er niks anders op dan terug naar Paguera te rijden. Deze rit ging over een grote rechte weg in de richting van Palma en daarom schoot het goed op. Dat werd snel minder toen we Palma naderden en we zelfs even terecht kwamen in een heuse file. We hadden nooit gedacht dat zoiets ons zou overkomen op Mallorca. In Paguera moest de auto nog even worden afgetankt. De betaling van deze tankbeurt had flink wat voeten in aarde omdat het systeem van de Visa kaart eruit lag. Om 18:20 uur leverden we de auto in aan de balie bij het hotel.
Om 7:00 uur ‘s avonds gingen we voor de laatste keer dineren in het hotel. Inmiddels hadden we vier andere wandelaars leren kennen en we vonden het wel gezellig om met zijn allen te gaan eten en daarom werden twee tafels aan elkaar geschoven en aten we deze avond met ze zessen. Na het diner besloten we in de bar van het hotel nog een drankje doen. Hier kwamen we zelfs terecht in een heuse bingo en een muziekquiz. Daarom werd het redelijk laat voor onze doen.