Dagtocht naar Palma

Ondanks de harde bedjes hadden we superlekker geslapen afgelopen nacht. Dat kwam waarschijnlijk omdat we de nacht daarvoor zo weinig had geslapen. Om 7:15 uur ging de wekker en om klokslag acht uur stonden we in de ontbijtzaal voor het ontbijt. Dat was verrassend uitgebreid voor een drie sterren hotel. Vandaag stond een excursie naar Palma op het programma. Daarvoor moesten we om 8:45 uur op het afgesproken startpunt staan. Daarom vertrokken we om 8:30 uur vanuit het hotel om in een kwartier tijd daar naartoe te lopen. Om 9:00 uur kwam er één bus aanzetten. Dat was veel te weinig voor alle mensen die mee naar Palma wilden. In allerijl werd er een tweede bus geregeld en om 9:20 uur konden ook wij op weg naar Palma. In de bus zat een gids die kennelijk haar dag niet had. Het begon al met het feit dat de microfoon in de bus niet werkte. De chauffeur van de bus kreeg daarvoor op zijn donder ondanks dat de arme man daar niks aan kon doen. Daarna vond ze dat er te veel gepraat werd tijdens haar praatje en moesten wij maar stil zijn als zij aan het vertellen was. Wij waren al snel klaar met deze gids.
De eerste stop in Palma was bij Castel Bellver, een op zich mooie burcht uit de 12e eeuw. Wij gingen er echter niet naar binnen omdat de tijd daarvoor te kort was en bleven daarom in de omgeving rondkijken terwijl een aantal mensen van ons gezelschap met de gids de burcht van binnen bekeek. Drie kwartier later reden we naar het centrum van Palma om daar te stoppen in de buurt van de imposante kathedraal. Omdat we het wel gehad hadden met deze gids besloten we om niet met de bus mee terug te rijden en zelf onze eigen gang te gaan.
De grote kathedraal La Seu is zonder twijfel het mooiste gebouw op het eiland. De entree was met acht euro best aan de hoge kant maar het was wel de moeite waard, de kerk was prachtig. Met name Antonio Gaudí heeft hier ook diverse altaren vormgegeven. Door de diverse glas in lood ramen viel het zonlicht prachtig de kathedraal binnen. Er viel veel moois te zien in deze kerk en daarom waren we er geruime tijd te vinden.
Op weg naar de kathedraal hadden we vanuit de bus gezien dat er op de oude stadsmuren typische Spaanse molens stonden en die wilden wel eens van dichtbij bekijken. Het was een eindje lopen maar uiteindelijk vonden we de molens weer en konden we ze mooi fotograferen en filmen. Ook bekeken we de haven die hier heel erg groot is en waar prachtige, gigantische jachten lagen. Weer terug in de binnenstad liepen we naar het plein waar het stadhuis aan gelegen is. Dit gebouw was ook werkelijk prachtig. Binnen troffen we een collectie grote poppen aan.

Bij wijze van lunch dronken we een frappuccino bij Starbucks vergezeld van een aantal muffins. Daarna bekeken we nog kort de rest van de binnenstad. We vonden Palma verrassend mooi. Om 14:30 uur besloten we terug naar Paguera te gaan. Daarvoor hadden we bus 102 of 104 nodig. Bus 102 vertrok net voor onze neus, dus was het wachten op nummer 104. Die kwam als eerste een kwartier te laat maar was bovendien erg druk. Diverse mensen moesten in de bus blijven staan omdat er geen zitplaatsen meer waren. Het ergste echter was dat we een uur en 40 minuten deden over het ritje van Palma naar Paguera. Elke 100 m was er wel een bushalte en stopte de bus om mensen in of uit te laten stappen. In Paguera zelf stapten we een halte te laat uit waardoor we het hele plaatsje door moesten om bij het plein te komen waar we onze startbewijzen voor de vierdaagse moest afhalen. Eenmaal voorzien van dat startbewijs vonden we een terrasje vlak aan zee waar we een lekker drankje dronken en wat kletsen met andere wandelgangers. Pas na zessen waren we terug op onze hotelkamer. Tegen zeven uur gingen we dineren in het hotel. Het eten was dit keer prima. ‘s Avonds waren we weer druk met alle foto’s en videobeelden die we deze dag gemaakt hadden. Vanaf morgen is er werk aan de winkel want dan begint de vierdaagse en moeten we aan de bak.