Naar Saint Jean Pied de Port

Dag twee van onze reis naar Santiago de Compostela. Na een prima ontbijt in het hotel liepen we naar het treinstation om daar te kijken hoe laat onze trein naar Saint Jean Pied de Port vertrok. We kochten ook meteen de treinkaartjes en dat was maar goed ook want treinkaartjes uit de automaat krijgen was nog geen sinecure. Uiteindelijk lukte het ons wel en daarna vertrokken we naar het centrum van de stad. Anders dan gisterenavond was het er nu heel erg levendig. In het centrum had je een markt, zowel overdekt als in de buitenlucht. Ook het feit dat de winkels nu open waren en er mensen op straat liepen gaf het centrum van Bayonne een heel ander uiterlijk. Best gezellig allemaal. Toen we de kathedraal bekeken ontdekten we dat we hier ook een pelgrimspaspoort konden aanschaffen. Dat deden we dan ook. Je kunt het ding maar hebben.
Het treintje naar St. Jean vertrok keurig op tijd en was helemaal niet druk. Vanuit onze stoelen konden we rustig het landschap bekijken, wat heel erg mooi was. Het mooie weer zal er beslist aan meegeholpen hebben. Toch raar dat je eind september nog met temperaturen van ver in de 20° te maken hebt.
Om iets over twaalven arriveerden we Saint Jean Pied de Port. Onze overnachtingsplek hoefden we niet te zoeken want daar kwamen we, geheel toevallig, aan voorbij gelopen. Jammer was dat het nog niet open was zodat we met onze rugzakken moesten blijven lopen. Bij het pelgrimscentrum was het niet te druk. Na eventjes wachten werden we te woord gestaan door een vriendelijke vrouw die ons van allerlei informatie voorzag. Daarna liepen we wat door het leuke stadje totdat we honger kregen. Zonder veel moeite vonden we een restaurantje waar we heerlijk hebben geluncht. Nog steeds was het echter geen drie uur en konden we het hotel nog niet in. Daarom hebben we een half uurtje op de oever van een riviertje gezeten.
Om drie uur konden we onze rugzakken kwijt in het hotel. Dat maakte een groot verschil want het was erg warm en nu konden we tenminste met goed fatsoen een beetje rond lopen in het dorpje. We bekeken onder andere de citadel. Daarna liepen we nog wat rond door dorpje en kochten wat water omdat het erg warm was en we inmiddels veel dorst hadden.
Tegen vijf uur waren we weer terug in het hotel waar we de foto's hebben gebackupt, de was deden en het even rustig aandeden.
We gingen deze avond op tijd eten want we wilden op tijd gaan slapen. Na wat omzwervingen vonden we een gezellig restaurantje waar we alletwee een heerlijke pizza hebben gegeten. We waren weer op tijd terug op de kamer waar we de laatste voorbereidingen troffen voor de tocht van morgen. Morgen gaat het echt beginnen, het is meteen de zwaarste etappe van de hele route. Over 26 km gaan we ongeveer 1200 m stijgen en een kleine 500 m dalen. Bovendien is de weersverwachting dat het morgen meer dan 25° gaat worden. We willen daarom morgen vroeg vertrekken zodat we kunnen profiteren van de lage temperaturen die er dan nog zijn.