Funchal

Vandaag brachten we een bezoek aan de hoofdplaats van Madeira, Funchal. Na het ontbijt werden we door chauffeur Geraldo weer de berg afgereden en in het centrum van Funchal afgezet. Met ruim 100.000 inwoners is het een behoorlijke stad. Nadat onze reisbegeleider wat uitleg had gegeven, konden we zelf op pad. Ondanks dat we een hele leuke groep hebben, is het toch ook wel fijn als je af en toe wat afstand kan nemen en lekker met z’n tweeën dingen kunt gaan bekijken.

We liepen eerst naar de waterkant waar we een kijkje namen bij de replica van de Santa Maria van Columbus. Morgen gaan we met deze boot daadwerkelijk varen. Via een kleurrijke bloemenmarkt kwamen we op het plein voor het stadhuis terecht. Hier stonden enkele mooie en oude gebouwen die de moeite van het fotograferen waard waren.
Natuurlijk namen we een kijkje in de kathedraal van Funchal. Die is niet bijster groot, maar van binnen wel erg mooi gedecoreerd. Wat daar ook mooi was, was het kinderkoor dat er aan het repeteren was. Het Avé Maria van drie meisjes klonk loepzuiver.
Het centrum van Funchal is niet groot en nadat we een keer door de grote winkelstraat hadden gelopen op zoek naar een WC voor Nicky, hadden we dat deel van de stad wel een beetje gezien. Met de rest van de groep liepen we daarna naar de boerenmarkt die in een grote markthal gehouden werd. Het was er beslist kleurrijk maar het was ook één grote “touristtrap”. Madeiranen liepen in klederdracht en hen kon je dan fotograferen. Uiteraard tegen een vergoeding. Het fruit kon je proeven, maar het was daarna wel de bedoeling dat je voor erg veel geld dan wat van dat fruit kocht. Bovendien was het er erg druk. Zo druk dat we de markthal ontvluchten en plaats namen op een terrasje naast de markthal voor een welverdiend drankje.

Om twaalf uur liepen we met z’n allen naar een smal straatje waar het wemelde van de restaurantjes. Bij één van die restaurantjes had Roberto gereserveerd en genoten we een driegangenlunch die inclusief was. Hoewel simpel was het wel lekker, vooral de witte wijn die ook bij de lunch hoorde.
Helemaal verzadigd liepen we daarna langs de kust van Funchal naar het vissersplaatsje Câmara de Lobos. Onderweg liepen we voorbij aan een hele rits van hotels, barretjes en veel mensen op de zwarte kiezelstranden. We liepen zo’n 7 kilometers. In Câmara de Lobos dronken we nog een poncha voordat we naar het hotel werden gereden.
Het diner ‘s avonds was weer prima, maar we hadden weer een prachtige maar intensieve dag achter de rug zodat we op tijd gingen slapen.